torsdag 4 april 2013

3 x Minirec: C, D, F... saknas ett E!

Crow Memory (The Blood Journals #1.5) av Tessa Gratton
Goodreads... ? sidor, utgiven 2012

Det här är en novell följer Reese PoV efter händelserna i slutet av Blodsmagi (eng. Blood Magic). Den finns gratis att läsa (klicka här!) på Grattons hemsida.


Crow Memory är en minst sagt annorlunda läsupplevelse, och väldigt förvirrande i vissa fall. Det är för det mesta bara en mängd tillbakablickar på Reese liv innan han och Cilla gjorde sin upptäckt i första boken. Men något som jag gillade var hur såg att han hade utvecklats! Han visar väldigt många olika sidor under denna korta läsning, och som läsare uppskattade jag variationen.

Det som gjorde mig mest förvirrad var hur Gratton hade skrivit under de stycken då man följde Reese som spoiler! [kråka]. Jag blev tvungen att verklig tänka på hur han då uppfattade världen, och efteråt så kan jag bara berömma Gratton för hennes påhittighet!



Divided (Darkest Power Trilogy #1.5) av Kelley Armstrong
Goodreads... 42 sidor, utgiven 2010

wow, wow, wow, wow, etc etc. Jag verkligen avgudar hur Armstrong skriver! Det är så bra detaljerat, och alla karaktärer är så minnessvärda och unika. Älskade Chloes berättarröst i The Summoning, men efter Divided så står verkligen Dereks egen röst på en likvärdig nivå!


Novellen utspelar sig under de sista händelserna i första boken, fast från Dereks och inte Chloes PoV. Det var ju dessutom ett tag sedan jag läste The Summoning, så det dröjde lite innan jag kom ihåg vad som hände och det irriterade mig en hel del. Jag vill ju gärna ryckas med av handlingen redan från början, men jag var för upptagen med att försöka minnas andra händelser att jag knappt hann med allt som hände i Divided.

Det är tur att jag har de två andra böcker i serien hemma, för nu är jag verkligen pepp på att läsa dem!




Forbidden Blood (House of Comarré #0.5) av Kristen Painter
Goodreads... 81 sidor, utgiven 2012

Ända sedan jag läste Blood Rights så har jag velat läsa denna! Handlingen verkade så bra med tanke på alla spoilers jag fick läsa om i första boken, men mina förväntningar var nog en aning för höga.

Forbidden Blood utspelar sig före själva serien, och berättar historien om hur Dominic och Marissa träffades. Och eftersom deras möte nämns flera gånger under första boken, så visste jag redan en hel del av vad som skulle hända men den lyckades ändå överraska mig!

Från början hade jag ingen aning om hur deras förhållande började eller slutade, och jag blev alldeles paff av den första. Jag blir så upprörd över när saker testats på levande varelser, och när en person som man lever med utsätter en för sådant... HEMSKT!! Bra gjort av Marissa att spolier! [döda honom! Det förtjänade han!] och underbara Dominic som stöttade henne hela vägen! 

I vissa fall har jag inga problem med kärlek-vid-första-ögonkastet, jag kan även gilla dem ibland (om de är bra skildrade i alla fall) men det blev lite för mycket av det i novellen. Utöver det så var berättelsen riktigt spännande om än något förutsägbar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar