fredag 5 april 2013

The Iron Wyrm Affair - Lilith Saintcrow

The Iron Wyrm Affair (Bannon & Clare #1) av Lilith Saintcrow
Goodreads

Genre: steampunk, historisk, fantasy
Sidantal: 323
År: 2012

Handling
Emma Bannon, forensic sorceress in the service of the Empire, has a mission: to protect Archibald Clare, a failed, unregistered mentath. His skills of deduction are legendary, and her own sorcery is not inconsiderable. It doesn't help much that they barely tolerate each other, or that Bannon's Shield, Mikal, might just be a traitor himself. Or that the conspiracy killing registered mentaths and sorcerers alike will just as likely kill them as seduce them into treachery toward their Queen. 

In an alternate London where illogical magic has turned the Industrial Revolution on its head, Bannon and Clare now face hostility, treason, cannon fire, black sorcery, and the problem of reliably finding hansom cabs. 

The game is afoot..


Bedömning & Tankar
Lilith Saintcrow är en författare som jag har varit nyfiken på väldigt länge nu. Hon har skrivit flera serier som jag är väldigt sugen på att läsa, men det är ju alltid bättre att prova att läsa en bok än att skaffa hem allihopa och sedan upptäcka att man inte gillade dem alls. Så när jag köpte hem The Iron Wyrm Affair var mina förväntningar så höga de kan bli med en ny författare. 

Men Saintcrow verkligen trollband mig med sin fantastiska värld med magi, etikett och kugghjul. Det alternativa London hon har skapat är inte likt något jag har läst om tidigare, som hur magikerna arbetar åt Imperiet och Drottningen (som för övrigt verkar vara samma person/sak) och hur mentaths är eras vetenskapsmän med behovet att alltid tänka på något problem, annars så blir de lite tokiga. 

Karaktärerna är bokens starka sida, och för en gångs skulls blev jag inte jätteirriterad på de ombytta PoV och den allvetande rösten, snarare det motsatta - det gav en känsla av kamratskap. Emma Bannon & Archibald Clare är två väldigt olika karaktärer, och det gör det ännu roligare att läsa om dem! 

Archibald Clare är helt underbar! Han får ord som "interesting" och "indeed" att stiga till nya höjder. Han påminner mig på något sätt mycket om Sherlock Holmes, fast samtidigt inte. Det är både väldigt smarta och måste hela tiden ha någonting att göra, annars blir det nog någonting sånt här: "Be gentle with me, Watson. Be gentle with me."



Jag rekommenderar verkligen den här boken till alla som gillar steampunk och actionfyllda böcker utan massa kärleksbabbel! 
Och innan jag glömmer! Själva engelskan var inte svår att förstå, men jag skulle rekommendera att man har lite mer erfarenhet av språket innan man ger sig in i The Iron Wyrm Affair

Favoritkaraktär: Clare
Bästa del/scen: När Emma reser från London till Wales


Citat
“…she suddenly longed for a glass of decent wine and an exceedingly sensational and frivolous novel, read in the comfort of her own bed.”

Den hittills kompletta serien:
1. The Iron Wyrm Affair
1.5. The Damnation Affair
2. The Red Plague Affair

2 kommentarer: