torsdag 11 april 2013

Rädda mig inte! - Tahereh Mafi

Rädda Mig Inte! (Shatter Me #2) av Tahereh Mafi
eng. Unravel Me (Shatter Me #2)
Goodreads

Genre: dystopi, science fiction, YA
Sidantal: 399
År: 2013

Tack till B Wahlströms för recensionsexemplaret! 

Handling
Juliettes beröring är dödlig. Hon satt inlåst på grund av sin förbannelse i åratal. Men så träffade hon Warner, den vackre unge mannen utan hjärta. Han gav henne frihet, men bara i hans fångenskap, och om hon använde sin kraft i tyranniets tjänst. Juliette vägrade och flydde tillsammans med Adam, rebellen som bad henne att slåss för friheten och för deras framtid som älskande. Men lika brinnande och okuvlig som Adams och Juliettes kärlek vuxit sig – lika förbjuden kommer den att bli.

Bedömning & Tankar
Om den här boken var en riktigt person, så skulle jag bara krama om hen för alltid och säga "jag älskar dig" tills evigheten tar slut! Detta är den perfekt liknelsen jag kan komma på för mina känslor när det gäller Rädda Mig Inte!.

Även om boken kändes lite som en transportsträcka, så var den laddad med så många känslor att jag flera gånger var tvungen att avbryta läsningen - bara för att lugna ner mig eller hålla tillbaka tårarna som brände i ögonen. 

Jag nämnde redan i min recension om första boken, Rör Mig Inte!, om Mafi´s väldigt unika skrivsätt - med meningar som är överstrukna och hur hon verkligen kan beskriva saker som man tidigare inte har tänkt på. Jag log flera gånger åt vissa sådana liknelser för jag kände igen mig själv i dem, och jag tror att om en läsaren kan relatera till en text så känner man mer för den texten (eller bok, som i det här fallet). 

Det var så fantastiskt att återse alla underbara karaktärer! Warner, Juliette, Adam, Kenji och alla andra - nämnde jag Warner? (Märker nu att det inte finns så många större tjejkaraktärer utöver Juliette, undrar varför?) Av allihopa så är Warner min absoluta favorit, han är så komplicerad och har så många sidor att visa att jag inte kan låta bli att älska honom! Direkt efter honom kommer Kenji, alla hans skämtsamma kommentarer får mig hela tiden att skratta och det är bra med en sådan karaktär som får in lite humor i den annars ganska allvarliga handlingen. 

Som sagt så älskade jag den här boken, och jag kan inte annat än rekommendera den här serien vitt och sprätt! Så om du inte har läst den ännu, skaffa den och låt dig trollbindas!

Favoritkaraktär: Warner!!
Bästa del/scen: Juliettes och Warners samtal i cellen 


Citat
"Vi vet båda två att du inte kan ha missat allt det här", säger han och pekar på sig själv, "så om du tänker försöka leka med mig kan jag tala om direkt att det inte kommer att fungera."
"Va?" Jag rynkar pannan. "Vad pratar du...?"
"Du kan inte spela svårfångad, tjejen." Han lyfter ena ögonbrynet. "Jag kan inte ens röra dig. Tar ordet 'svårfångad' till en helt ny nivå, om du förstår vad jag menar."
"Herregud", mumlar jag, blundar, skakar på huvudet. "Du är tokig."
- Kenji & Juliette

Jag ser honom le.
Det är den sortens leende som förvandlar honom till en helt annan människa, den sortens leende som får ögonen att tindra och läpparna att skimra och jag inser att jag aldrig har sett honom så här förut. 

Vilken lögn utseendet kan vara.
Vilken hemsk, hemsk lögn.

Den hittills kompletta serien:
1. Rör Mig Inte! (eng. Shatter Me)
1.5. Falla Sönder (eng. Destroy Me)
2. Rädda Mig Inte! (eng. Unravel Me)
3. Titel ej bestämd

8 kommentarer:

  1. Nu vill jag läsa den ännu mer!
    Men jag gillade inte Warner, tycker kanske bättre om honom efter att ha läst den här?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske, men det är nog annorlunda för alla när det gäller Warner - några gillar honom, andra inte.

      Radera
  2. Heej, Jag har läst din blogg ett tag nu och gillar den verkligen. Jag själv har tänkt skaffa en bokblogg länge men har mått dåligt.. men nu går jag på antidepp tabletter och börjar må bättre så jag startade idag en bokblogg.. Jag undrar om du skulle kunna kolla in den eller så..
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! :D Ska verkligen kolla in din blogg när jag har lite mer tid över! Ser fram emot det. :D

      Radera
  3. Alltså jag måste nog ta och läsa första boken snart (så fort de fått in den på biblioteket)

    SvaraRadera
    Svar
    1. hehe, vad skulle man egentligen göra utan bibliotek? :P

      Radera
  4. Jag gillar Rör mig inte! mycket, och längtar efter att få läsa Rädda mig inte!
    Jag tycker inte om Warner. Har inte läst Falla sönder, kanske hade ändrat mig lite om han då? Får se vad jag tycker om han efter att ha läst den här boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man inte redan gillar Warner från början, så kan man iallafall få en förståelse för honom i Falla Sönder. Men alla tycker olika! :)

      Radera