lördag 6 april 2013

Rör Mig Inte! - Tahereh Mafi

Rör Mig Inte! (Shatter Me #1) av Tahereh Mafi
eng. Shatter Me (Shatter Me#1)
Goodreads

Genre: dystopi, science fiction, YA

Sidantal: 303
År: 2012

Handling

Ingen vet varför Juliettes beröring är dödlig. Och så länge hon sitter inlåst och inte kan skada någon är det ingen som bryr sig om det heller. Världen har för fullt upp med att falla sönder för att ha tid med en 17-årig, trasig och inbunden tjej. Svält och sjukdomar decimerar befolkningen, fåglarna flyger inte längre och molnen har fel färg.
Återetablissemanget sa att bara de kunde ställa saker till rätta igen, och de låste in Juliette i en cell. Nu har så många människor dött att de överlevande viskar om krig. Och Återetablissemanget ändrar sig. Kanske är Juliette mer än en pinad själ i en giftig kropp. Kanske är hon precis vad de behöver just nu.
Juliette tvingas välja: bli ett vapen i Återetablissemangets tjänst. Eller slåss mot dem.


Bedömning & Tankar

Efter flera månader i bokhyllan så har jag äntligen läst Rör Mig Inte!, typ sist av alla och precis i tid för andra bokens release. Typisk mig alltså, men bättre sent än aldrig!

Jag kan inte säga att boken handling är speciellt originell, typiska saker som finns i de flesta dystopiböcker -  regeringen har total makt över befolkningen, det finns ett motstånd med rebeller, en huvudkaraktär som på något sätt kämpar emot världens system och självklart det klassiska rebellpojken som kärleksintresse. Men trots allt detta så gjorde Mafis skrivsätt och alla underbara karaktärer att jag ÄLSKADE DEN!!!


För det första, skrivsättet. I början av boken kunde det vara väldigt förvirrande när man läser massor av meningar med överstrukna ord, men efter ett tag började jag förstå att detta är Juliettes tankar eller meningar som hon inte vill uttala högt eller förnekar för sig själva. För mig var det riktigt spännande att få läsa båda sidorna av det man vill säga och det man faktiskt säger, det är inte så ofta det finns med i böcker.


Och sedan har vi den andra faktorn till varför Rör Mig Inte! är så bra, och det är karaktärerna. Mina favoriter är helt klart Warner och Juliette (fast Warner något mer än Juliette), och av alla i boken så tyckte jag att dessa två stack ut mest. Juliette med sin dödliga berörning och Warner med sin... ja, personlighet! Vissa kanske ser honom som en psykopatisk skurk, men jag ser honom som en missförstod överlevare, man märker ju att det finns massor under ytan på honom och jag bara gråter åt bilderna i mitt huvud som dyker upp vid dem scenerna! "gråter floder"


Men hur spännande och underbar boken än är, så var det vissa av de där clichéer (stavas det så?) som är så vanliga i dystopiböcker. Det gör boken lite förutsägbar och det gillar jag inte!  

Till alla er som ännu inte har läst den här, do it!!

Favoritkaraktär: Warner

Bästa del/scen: spolier! [När Juliette flyr från Återetablissemanget]

Citat
"De låste in mig med en pojke. En pojke.
Herregud.
De försöker döda mig"

"Jag har ljugit för mig själv, fast besluten att förneka det omöjliga.
Jag känner honom jag känner honom jag känner honom.
Pojken som inte minns mig som jag en gång kände."

Den hittills kompletta serien:

1. Rör Mig Inte! (eng. Shatter Me)
1.5. Falla Sönder (eng. Destroy Me)
2. Rädda Mig Inte! (eng. Unravel Me)
3. Titel ej bestämd

2 kommentarer:

  1. Jag tyckte först det var störande med alla korta meningar och understrukna meningar och ord. Sen kom jag på att det är ju faktiskt Juliettes tankar vi läser. Och jag tycker det var en riktigt bra bok.
    Men kärleken mellan Juliette och Adam, tyckte jag var lite barnslig.
    Warner gillade jag inte speciellt mycket. Kanske fått en annan uppfattning om han om jag hade läst Falla sönder, men jag läser hellre Rädda mig inte. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om kärleksdramat med Juliette och Adam. Kan hon inte förbi singel och vara bra vän med honom istället? :P

      Radera