fredag 5 april 2013

FAQ: Vad är Contemporary?

FAQ (Frequently Asked Questions) är den typen av inlägg som jag publicerar när vissa frågor är för komplicerade för ett enkelt svar. 

Fråga:

Vad är Contemporary?

Jag kan tänka mig att när man använder engelska ord för att beskriva en sak, så vet inte alla riktigt vad man menar. Speciellt när man använder det för att beskriva en typ av böcker kan det bli lite komplicerat, eftersom det finns så många sid-genrer och olika inriktningar och grupper etc etc. Man kan dela in genrerna hur mycket man vill, men jag kommer att fokusera på contemporary-genren i grunden (eller mer allmänt, hur man nu vill se det).

Enklaste sättet att beskriva contemporary är att det är en vardagskildring utan fantasyinslag, oftast utspelat efter Andra Världskriget. Det kan handla om drama, deckare, kärlek, vänskap, äventyr, att hitta sig själv eller vad som nu händer i livet. 

Själva ordet "contemporary" kan översättas som "samtida" eller "nutida", och jag tror att det syftar på att contemporary-böcker utspelar sig mer i nutida miljö än under tidigare århundraden - för dem klassas mer som historisk fiction. 

Jag skulle kunna skriva massor av flera olika saker om contemporary, men detta borde täcka vad det i grunden är. 

Några populära titlar inom Contemporary:
The Fault in Our Stars (sv. Förr eller Senare Exploderar Jag) av John Green, Anna and the French Kiss av Stephanie Perkins, The Perks of Being a Wallflower (sv. Wallflower) av Stephen Chbosky, Om Jag Stannar av Gayle Forman, Perfect Chemistry av Simone Elkeles, Beautiful Disaster av Jamie McGuire, Flickan som Lekte med Elden av Stieg Larsson, Fifty Shades of Grey av E.L. James... se mer här!

Om ni har några frågor som ni vill att jag ska skriva om i ett FAQ-inlägg kommentera gärna!

2 kommentarer:

  1. Råkade läsa UNDER Andra Världskriget.. och blev väldigt förvirrad för det höll jag inte med om :P

    ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Brukar också läsa så ibland, blir så totalt fel när man läser meningen på det viset! :P

      Radera