tisdag 16 april 2013

Farlig Förmåga - Jessica Spotswood

Farlig Förmåga (Systrarna Cahill #1) av Jessica Spotswood
eng. Bron Wicked (The Cahill Witch Chronicles #1)
Goodreads

Genre: historia, fantasy, YA

Sidantal: 335
År: 2013

Tack till Rabén & Sjögren för recensionsexemplaret!


Handling

Cate och hennes systrar är häxor men det måste hemlighållas annars riskerar de att förvisas, fängslas eller till och med dödas. Storasyster Cate har lovat att beskydda sina yngre systrar men det blir komplicerat när hon hittar sin döda mammas dagbok. Om det som står i den är sant är de inte säkra - kanske inte ens från varandra... 

Bedömning & Tankar

Man säger att en inte ska döma boken efter omslaget, men med Farlig Förmåga så kan jag döma hur mycket jag vill - boken är ändå helt fantastiskt! En ny personlig favorit för mig! 

Det som verkligen fastnade när jag läste boken var att det knappt fanns tid för andrum. Hela tiden hände det något, och det gick aldrig att förutse vad som skulle bli next. Broderskapet, Systerskapet, trollformler som kan gå fel, en syster som får ett utbrott och råkar förvandla en annan syster till en mobil... (det hände faktiskt inte, men ni fattar grejen). 


Under hela boken så får man följa Cate's perspektiv på alla händelser, och jag tyckte verkligen om hennes personlighet och berättarröst. Även om jag inte tycker att Cate utvecklades som person så mycket under handlingen, så märkte jag att hennes åsikter om saker och ting förändras. Som exempel så är hon verkligen beslutsam att ta hand om sina systrar genom hela boken, men hennes uppfattningen om att använda sina krafter förändras ganska drastiskt efter vissa händelser. 


Som namnet på serier antyder så handlar boken om systrarna Cahill; Cate, Maura och Tess. Och trots att vissa av systrarna (läs Maura) kunde gå mig lite på nerverna, så fann jag dynamiken mellan dem väldigt realistiskt. Som yngsta och enda syster i en skara på 4 barn, så kan jag relatera väldigt mycket till vad som händer mellan Cate, Maura och Tess. Jag fann mig själv nickande flera gånger under läsningen och bara tänkte; "det stämmer verkligen". ^^

Farlig Förmåga är en väldigt lätt bok att läsa, det tog mig knappt 12 timmar totalt att läsa ut boken. Språket är inte så avancerat, och tack vare den spännande handlingen och de fint beskrivna miljöerna så kändes det knappt som om jag läste boken - jag levde i den! 

Jag kan verkligen rekommendera den här till alla som gillar historiska och spännande böcker, med massor av hjärtkrossande och syskonkärlek.

Favoritkaraktär: Tess

Bästa del/scen: slutet

Citat

"Jag har inte tid att läsa längre."
"Det var det sorgligaste jag har hört under hela dagen", säger Finn och drar handen genom sitt rufsiga hår. "Läsning är den perfekta flykten från alla trångmål och åkommor."

"Vi får inte välja vilka vi älskar. Eller sluta älska dem när de är besvärliga."

Den hittills kompletta serien:
1. Born Wicked (sv. Farlig Förmåga)
2. Star Cursed
3. Titel ej bestämd

7 kommentarer:

  1. Jag väntar så att få läsa den så fort biblioteket får in den.

    Älskar det där första citatet, stämmer så bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid bra med bibliotek! Vad skulle världen vara för plats utan dem?! :P

      Radera
  2. Var utspelar sig boken?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag har förstått rätt så utspelar sig boken i New England, USA

      Radera
  3. Hur skulle du beskriva varje syster? Cate? Maura? Tess? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cate - den typiska storasystern som ser till att Maura och Tess har det bra, även om hon inte alltid kommer överens med dem. Något av en bokmal.
      Maura - den söta systern som får mycket uppmärksamhet för sitt utseende, väldigt envis och lite självisk.
      Tess - min favorit syster! Söt som bara den, nyfiken och rar! ^^

      Radera