fredag 26 april 2013

Nästa steg i (bok)livet

Under åren som har gått har jag skaffat ett stort antal e-böcker, men jag börjar tröttna på att behöva läsa dem på min dator hela tiden. När jag reser så blir det dessutom svårt att läsa på den, eftersom den är ganska stor och tung. Så då tänkte jag att jag borde skaffa en läsplatta av något slag. 

Men eftersom jag inte vet så mycket om de olika typerna, tänkte jag fråga alla er som läser detta inlägg; har ni en läsplatta? Hur fungerar dem för er? Vilka format stödjer dem? etc. etc. 

Skulle verkligen uppskatta om ni kom med några tips på bra och billiga plattor!

7 kommentarer:

  1. Jag gillar Adlibris Letto. Här kan du läsa mina tankar kring den: http://jenny.jennytranslation.com/2012/12/15/mina-tankar-kring-min-letto/

    Men allt beror på vad du vill ha ut av din läsplatta. Läs runt lite om några olika och fundera över vilka egenskaper som skulle passa dig bäst och avgör vilken du ska köpa utifrån dem. Det är åtminstone mitt råd.

    Hoppas du hittar någon du gillar. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Ska kolla in Adlibris Letto. :)

      Radera
  2. Jag har själv börjat kika på en Kindle Paperwhite. Det är ju en kindle, men man kan tydligen konvertera epub böcker till mobi formatet med programmet Calibri (eller något sådant hette den). Men svenska bibliotekslån vet jag inte om det lyckas att föra över till kindlen.

    Sara har skrivit om sin lite http://uggsdotter.blogg.se/category/kindle-paperwhite.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har funderat på en Kindle, men de verkar ganska begränsade om man bor i Sverige - det är inte alltid man kan få fram kindle-formatet på vissa böcker. Men tack för tipset!

      Ska verkligen kolla upp det programmet, och tack för länken! :)

      Radera
  3. Jag har en iRiver Story HD Wifi Bibliotek. Är riktigt nöjd med den, fungerar utan problem. Den stödjer de mesta formaten. Om jag vill läsa kindle-böcker kör jag bara dem genom ett program på datorn som omvandlar dem till vanligt e-boks format(Epub). Jag har skrivit mer här: http://fridasbokhylla.blogspot.se/2013/04/utvardering-av-min-lasplatta.html.

    SvaraRadera
  4. Sv: det är ett litet tangentbord! Man använder det bland annat när man söker efter böcker på på biblioteket. Man kan låna böcker från alla bibliotek via platta, bara man är uppkopplad mot internet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Coolt, det får mig faktiskt att vilja skaffa just den! :) Men får fundera ett tag till. C:

      Radera