onsdag 24 april 2013

3 x Minirec: Vampyrer kommer i många skepnader

Vampire Academy: The Graphic Novel (Vampire Academy: The Graphic Novel #1) av Richelle Mead 
Goodreads... 114 sidor, utgiven 2011

I flera år har jag varit ett stort fan av Vampire Academy böckerna, och eftersom jag är en sådan person som gillar att läsa extramaterial (sequels, seriealbum, noveller etc. etc.) som bygger på mina favoritserier och -böcker så ville jag självklart läsa seriealbumet som bygger på Vampire Academy! Men jag hade nog lite väl för höga förhoppningar på den.


Mitt största problem var att jag inte fastnade för tecknarstilen, de skiljde sig så mycket från mina egna bilder av karaktärerna - men jag vande mig efter ett tag och kunde till och med gilla dem ibland. 


I överlag så tyckte jag ganska mycket om det här seriealbumet, om det inte hade varit för tecknarstilen så skulle jag säkert ha gillat den mycket mer!





Om Jag Kunde Drömma Del 1 (Twilight: The Graphic Novel #1) av Stephenie Meyer
Goodreads... 224 sidor, utgiven 2010

Behöver väl inte säga så mycket om det här seriealbumets handling utöver det att jag gillad den bättre som tecknad än normal bok. 

Däremot älskade jag teckarstilen! Helt klart en av mina favoriter, och Young Kim (tecknaren) är nu officiellt en av de bästa artist (engelska ordet) jag kommer att följa!





Clockwork Angel (The Infernal Devices: Manga #1) av Cassandra Clare
Goodreads... 240 sidor, utgiven 2012

Originalserien av Cassandra Clare är några av de bästa böckerna jag har läst, så därför blev jag ganska besviken på mangaversionen - den var inte alls som jag tänkt mig.

Återigen är det tecknarstilen som störde mig - alla karaktärer var lite kantiga och oproportionella, sedan kunde det vara svårt att skilja vissa från varandra, som t ex Will och Jem (enda skillnaden var hårfärgen). Men däremot så gillade jag kläddesignerna skarpt! Och vissa avsnitt var bara för roliga och söta!

Jag kan mycket väl tänka mig att skaffa fortsättningen på den här, för även om jag stör mig på den så kan jag inte låta bli att gilla den!



3 kommentarer:

  1. Synd att man så ofta ska störa sig på tecknarstilen. :(

    SvaraRadera
  2. Å jag visste inte att Clockwork Angel fanns i Manga! Vart köpte du den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte Clockwork Angel the Manga via Adlibris, men den finns också att köpa i bla Science Fiction bokhandeln eller någon annan bokonlinebutik. Bara att söka. :)

      Radera