tisdag 8 juli 2014

Dödens Trubadur

Dödens Trubadur av Fredrik Lindblom
Utgiven: 2014
Sidantal: 552
Språk: Svenska


Det var inte så länge sedan jag läste ut Lindbloms debutbok, Röd Skymning, vilken jag verkligen gillade starkt! Med Dödens Trubadur så har han nu tagit ett steg längre och gjort att jag har blivit kär i världen och karaktärerna han har skapat! Det är helt fantastiskt vilken känsla det är! Helt klart en läsupplevelse jag vill uppleva flera gånger.

Tekniskt sett så är Dödens Trubadur en fristående uppföljare till Röd Skymning, så det går att läsa dem var för sig utan att ha läst den andra först (om ni förstår vad jag menar...) Men jag är ganska glad över att jag läste ut RS innan jag påbörjade DT! För på det sättet fick boken ett helt annat djup, jag som läsare hade en mycket djupare förståelse för vad som hände. Sedan hade jag också de där fangirl-moments då Lindblom nämner saker från RS!

Språket flyter verkligen på och boken gick väldigt fort att läsa, trots sina 552 sidor - fast det kan också bero på att jag sträckläste den under 2 dagar... Det hände alltid någonting i handlingens gång och spänningen bara byggdes upp ända till crescendot i slutet! Fredrik Lindblom kunde inte ha skrivit en bättre bok!

I Dödens Trubadur så får läsaren lära känna Ascentoria (världen som boken utspelar sig i) ännu mer på djupet. Man får återse den mystiska karaktären Levyant, aka Dödens Trubadur. Han var verkligen ett stort frågetecken under RS, så jag är glad över att man fick en chans att lära känna honom så mycket nu i DT - helt klart en av anledningarna till varför jag älskade den här boken så mycket! Sedan får man även se de två nya karaktärer, syskonen Elliot och Ellida. Jag gillade dem verkligen, helt klart för bedårande!

Dödens Trubadur steg verkligen långt över mina förväntningar, men jag är bara glad över att den gjorde det. För det innebär att jag nu har en ny favoritförfattare i Fredrik Lindblom! Rekommenderar verkligen hans böcker varmt! Nu måste jag bara vänta på hans nästa bok...


Det bästa med boken: handlingen och karaktärerna
Vad jag blev besviken på: att jag inte vet när Lindbloms nästa bok kommer...

Tack till Fredrik Lindblom och Ascentoria för recensionsexemplaret!

1 kommentar:

  1. Är också en älskare av boken "Dödens trubadur". Superbra bok, vet du om han ska göra en till bok? Eller kommer han att sluta?

    //Alexandra

    SvaraRadera