fredag 25 juli 2014

Q & A

Här kommer mina svar på frågorna ni ställde till mig för en vecka sedan! Om det fortfarande är någon fråga som ni undrar över eller inte fick tillfälle att ställa, kommentera bara så svarar jag direkt på den kommentaren!

Vilken är din största litterära förändring genom åren (har du övergett en genre för en annan t.ex)?

Den största litterära förändring jag har genomgått var nog faktiskt första gången jag läste Twilight av Stephenie Meyer och upptäckte paranormal romance. Innan dess så hade jag en väldigt varierande boksmak, jag kunde läsa allt från faktaböcker till fantasyböcker. Men med Twilight så upptäckte jag en helt ny sida hos min favoritgenre, fantasy, och jag upptäckte att den vid den tidpunkten i mitt liv passade ganska bra. Och även om jag inte gillar just den typen av böcker speciellt mycket idag (instalov = me not like) så kan jag gillar jag fortfarande fantasy och paranormal romance - jag ställer helt enkelt bara helt andra krav på böcker nu när jag har läst så många i genren. 


Om du ska se en film/tv-serie som är baserad på en bok/bokserie måste du då läsa boken först eller hur gör du?

Oftast så vill jag gärna läsa en bok innan jag ser en film/tv-serie som har blivit baserad på den. Men det är dock inget krav jag har. Det kan t ex hända att jag inte gillar en bok, men jag är ändå nyfiken på hur filmen/tv-serien kan ha blivit - kan ju faktiskt hända att jag gillar en bok bättre som film än som bok. Dock har det inte hänt så ofta.



Favorit film och favorit tv-serier! 

Jag är ett stort fan av engelska (tänk Storbritannien) tv-serier, som Doctor Who, Sherlock och Merlin (om ni kan fler så får ni gärna tipsa). När det gäller filmer så älskar jag Harry Potter, How to Train Your Dragon, Marvel-filmerna som The Avengers, Thor, Iron Man och Captain America. Jag gillar även The Mortal Insstrments: City of Bones, Frozen, The Heat, Lord of the Rings, The Hobbit, Now You See Me och de flesta av Disney samt Pixars animerade filmer. 


Favoritdoktor?

Min favoritdoktor från Doctor Who är för ögonblicket The 11th Doctor, som spelas av Matt Smith! Älskar hans barnsliga entusiasm och härliga kommentarer! 




Har du någon OTP?

("One True Pairing" - något jag fick lära mig den veckan!) Har ganska många OTP, men för att nämna några; 11th Doctor och River Song (Doctor Who), Cammie och Zach (Gallagher Girls), Noah och Echo (Pushing the Limits), Percy och Annabeth (Percy Jackson and the Olympians), Eleanor och Park (Eleanor & Park), Alyssa och Morpheus (Splintered), Katniss och Peeta (The Hunger Games), Evie och Lend (Paranormalcy), Sophie och Kai (My Ex from Hell), Cress och Thorne (The Lunar Chronicles) Anna och Kaidan (Sweet Evil), Allison och Zeke (Blood of Eden), Kami och Jared (Unspoken) - samt många fler!! Och då nämner jag inte ens alla karaktärer jag shippar med mig själv! xD



Vilka är dina absoluta favoritböcker? Varför tror du att de är just de?

Jag gillar just nu böcker som är väldigt annorlunda! Det kan vara en miljö jag inte läst om tidigare, karaktärer jag faller för, unika koncept när det gäller handlingen. Jag har som ett litet outtalat mål att jag ska hitta den ena annorlunda boken efter den andra. Och några av böckerna är; The Hunger Games av Suzanne Collins, Ink av Amanda Sun, My Hell from Ex av Tellulah Darling, Percy Jackson, The Kane Chronicles samt Heroes of Olympus av Rick Riordan. 


Varför har du så många olästa böcker?

Jag har helt enkelt inte tid att läsa dem! Även om jag vill läsa dem, så kan det ibland ha gått så lång tid att jag längre inte är intresserad av att läsa dem. Det kan också hända att jag prioriterar helt andra böcker än de som finns i mina hyllor, t ex olika böcker i serier som jag vill avsluta men inte har hemma.



Vilka böcker har du inte läst, men tror kommer att bli favoriter?

Som sagt, det är ganska många böcker jag väntar på att få läsa men jag hoppas på att jag kommer att gilla; The Winner's Curse av Marie Rutkoski, Eldhäxan av Peter Bergting, Lament av Maggie Stiefvater, Crash Into You av Katie McGarry, The House of the Scorpion av Nancy Farmer, Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Elfgren Bergmark. 


Vad jobbar du med?

För ögonblicket så jobbar jag inte alls, även om jag söker jobb inför hösten då jag kommer börja studera igen. Om ni har några tips på jobb som passar en student, tipsa gärna!


Har du några litterära tatueringar?

Nej, det har inte. Vilket jag tycker är lite sorgligt eftersom jag gillar tatueringar. Kan mycket väl hända att jag kommer skaffa det i framtiden!



Finns det någon bok som du brukar ge bort i present?

Av någon anledning så är det väldigt sällan jag ger bort böcker i present. Men jag kan tänka mig att om jag skulle ge bort en bok så vill jag gärna vara säker på att personen i fråga kommer att gilla den. Om det t ex är en person i min egen ålder så skulle jag nog satsa på någon ungdomsbok eller kanske introducera en helt ny serie för hen. Men som sagt, det beror helt på personen i fråga. 

1 kommentar: