måndag 21 juli 2014

Nattens Cirkus

Nattens Cirkus av Erin Morgenstern (eng. The Night Circus)
Utgiven: 2012
Sidantal: 421
Språk: Svenska
Betyg: 4.5/5 stjärnor


Länge tvekade jag inför att läsa Nattens Cirkus. Har egentligen ingen aning om varför - kanske väntade jag bara på rätt ögonblick eller tillfälle? Det är dock inget jag behöver fundera på längre, eftersom jag nu har läst ut boken och kommit fram till att jag inte kunde ha älskat den mer!

Nattens Cirkus är en sådan bok man inte stressar med att läsa. Det är den typen av bok där läsaren ska njuta av varje sida, och bara ta in alla ord som beskriver miljöer och personer... Det är verkligen något magiskt över den här boken! Att ta något så enkelt som en cirkus och sedan sätta sin egen touch på den, tycker jag var ett genidrag från Morgenstern sida! För när man har kommit några hundra sidor in i berättelsen, och börjat förstå vad som egentligen händer så börjar man också inse hur djup och vacker och hjärtskärande berättelsen är! 

För personer som gillar lite mer fart och action i böcker, så kan jag gissa att Nattens Cirkus skulle bli något av en besvikelse. Dess styrka ligger helt enkelt (för mig) i dess språk och växande handling. 

Nattens Cirkus var för mig en väldigt fin och vacker bok, både invändigt och utvändigt. Historien hade mer djup än vad jag från början trodde att den skulle ha och jag ser fram emot fler böcker av Erin Morgenstern!


Det bästa med boken: språket och handlingen
Vad jag blev besviken på: att det tog lite tid för mig att komma in i handlingen

2 kommentarer:

  1. Ja, visst var den underbar! Jag trodde att jag nog skulle tycka om den, men blev helt kär i den. <3

    SvaraRadera
  2. Jag har mitt exemplar av Nattens cirkus stående i hyllan och där har den stått ett tag. Har inte varit så sugen på att läsa den, men det låter som om den är bra! :)

    SvaraRadera