måndag 28 juli 2014

The Gospel of Loki

The Gospel of Loki av Joanne Harris
Utgiven: 2014
Sidantal: 302
Språk: Engelska
Betyg: 4/5 stjärnor


För många år sedan så läste jag boken Eldmärkt av Joanne Harris. Det var en bok full av magi i världen som var efter att Ragnarök hade härjat på jorden. Jag minns ända till idag hur mycket jag älskade den boken. Den var så annorlunda i jämförelse med så många andra böcker jag läste vid den tiden, och den var även den första boken jag läste som innehöll omtolkningar på myter. När jag hittade The Gospel of Loki på biblioteket så blev jag av uppenbara anledning väldigt glad!

The Gospel of Loki handlar enbart om guden Loki och hans roll i de många myter innan Ragnarök inträffade. Man får följa honom från hans födsel, till hur han kom att bli en gud i Asgård, följa hans upp- och nedgångar ända fram till slutet.

Allt detta får man läsa från hans underhållande berättarröst, som jag tycker verkligen passar ihop med hans personlighet. Det går att se hur han utvecklas från guden som spelade spratt på de andra Asarna till den hämndlystna person han är i början av den nordiska versionens undergång, Ragnarök.

Av någon anledning så har jag alltid gillat Loki som karaktär, speciellt då han har rollen som "trickster". Med tanke på myterna om honom, så tycker jag att den rollen passar honom mycket bättre än någon ond gud som bara är ute efter hämnd. 

Jag rekommenderar verkligen den här boken varmt! Ett måste för alla Loki-fans! 


Det bästa med boken: Loki! <3
Vad jag blev besviken på: inget jag kan komma på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar