lördag 26 juli 2014

Serierecension: Shadow Falls

Serien Shadow Falls av C. C. Hunter består av fem böcker; Born at Midnight, Awake at Dawn, Taken at Dusk, Whispers at Moonrise och Chosen at Nightfall. Den här serierecensionen handlar om bok 2-5.

När jag läste den här serien så gjorde jag något så sällsynt som att sträckläsa den! Helt utan en tanke på hur jag senare skulle recensera den. Jag ville bara för en gångs skull bara njuta av en serie utan att behöva tänka på det här med recensioner. Och det blev verkligen en läsupplevelse jag ser fram emot att få göra igen!

Det som kommer först i tankarna när jag tänker på den här serien, så tänker jag på hur lättläst den är. Jag läste i stort sett en bok om dagen, och även om jag hade problem med vissa saker i handlingen så var den riktigt underhållande. Älskade t ex att läsa om Kylie, Della och Miranda vänskap och se hur den utvecklades. Den kändes väldigt genuin och varm - vilket är den typen av vänskaper jag letar efter i alla böcker jag läser!

Jag kan inte klaga på Hunters uppbyggda värld - för det finns så mycket som jag älskar med den! Hela grejen med sommarläger är för mig en sådan rolig miljö, det ger så många möjligheter när det gäller handlingen och man vet aldrig vad som kan hända. Att det också är ett läger för övernaturliga tonåringar gjorde böckerna ännu bättre i mina ögon! Vampyrer, häxor, varulvar, feer och några fler varelser jag inte kommer ihåg - de var ganska många iallafall. Och jag gillade vilken dynamik det skapade på lägret! För seriöst, hur ofta får man läsa om kängurur på sommarläger? ^^

Det jag hade riktigt svårt för var Kylie själv och det (ännu en gång) fruktansvärda triangeldramat! Jag börjar skriva om det andra; hur kommer det sig att författare envisas med att skriva om triangeldrama?! Jag kan erkänna att de kan vara bra ibland, men det är ytterst sällan som någon kan få en sådan situation att bli bra. Och dramat mellan Kylie-Lucas-Derek är en sådan som (enligt mig) inte är bra. Jag störde mig på dem alla tre hela tiden och i slutet så blev det inte som jag ville direkt.
När det gäller Kylie, jag fastnade aldrig riktigt för henne i första boken och sorgligt nog så sträckte det sig över hela serien. Jag kunde aldrig få någon kontakt med henne, och sedan hände massor av saker som gjorde att jag störde mig på hennes karaktär. Det var liksom som om hela världens cirkulerade omkring henne. Typ alla kom till henne för förhållanderåd - vilket jag tyckte var lite konstigt, med tanke på hur hon hade det med förhållanden.

Men trots att jag tyckte det fanns vissa brister i serien, så gillar jag många av sidkaraktärerna - speciellt Della och Miranda. Jag gillade glimtarna man fick av deras karaktärer och jag ser verkligen fram emot att få läsa spinoffen på Shadow Falls! En serie som heter After Dark och handlar om Della! Kan bara hoppas på att Hunter bestämmer sig för att skriva en serie om Miranda också. ^^

Som sagt, en lättläst och roande serie med många ljusglimtar. Jag ser fram emot att få plocka upp första boken i spinoff-serien, och hoppas verkligen på att jag gillar den bättre än Shadow Falls!