torsdag 10 juli 2014

Dorothy Must Die

Dorothy Must Die av Danielle Paige
Serie: Dorothy Must Die #1
Utgiven: 2014
Sidantal: 452
Språk: Engelska

1805306018053060


Jag har aldrig tidigare läst böckerna om Oz, men det hindrade mig inte från att påbörjade Dorothy Must Die. Dock har jag ju sett tillräckligt många tolkningar på originalberättelsen (som jag tror att ganska många har) att jag kan den utantill, eller iaf alla essentiella delar av den som är viktiga. Men man behöver egentligen inte har någon större kunskap om originalet eftersom Paige ändå skriver in väldigt mycket om den i själva texten. ^^

Om jag skulle beskriva Dorothy Must Die med ett ord, så skulle jag säga att den var intressant. Den var även väldigt spännande, speciellt i första halvan av boken då jag som läsare stötte på allt som har hänt i landet Oz. Men samtidigt som den var spännande, så var handlingen väldigt annorlunda och ibland även lite... vill inte direkt säga blodig, men den kunde ha med några mindre trevliga scener. Men med tanke på allt som händer i den och med Paige tagning på karaktärerna, så tycker för det mesta att den var intressant.

När det kommer till bokens karaktärer, så finns det många och (återigen) annorlunda figurer. Vi har alla de traditionella från originalberättelsen, och sedan har vi Amy Gumm - huvudkaraktären. Under den tiden som jag läste boken så tyckte jag verkligen om Amy, jag tyckte faktiskt att hon var toppen! Men nu efter att ha läst ut boken, så kan jag inte komma på vad som gjorde henne till en bra karaktär. Det enda som kommer till tankarna var i början av läsningen, då Amy fortfarande levde i Kansas med sin mamma. För det var en situation som jag faktiskt kan relatera till, även om den var på en mycket mindre skala än det som Amy upplevde.

Avslutningsvis så kan jag säga att Dorothy Must Die är en väldigt bra början på en serie! Eftersom den är på 3 böcker så kan jag bara tänka mig att dem kommer att bli bättre än den här!


Det bästa med boken: omtolkning på Oz!
Vad jag blev besviken på: den långsamma takten i andra hälften av boken

Andra böcker i serien:
1. Dorothy Must Die
2. Untitled
3. Untitled

Noveller:
0.5. No Place Like Oz
1.5. Untitled

2 kommentarer: