fredag 4 juli 2014

Röd Skymning

Röd Skymning av Fredrik Lindblom
Utgiven: 2011
Sidantal: 457
Språk: Svenska


Röd Skymning är en sån där bok som har cirkulerat på många bokbloggar nu under våren och början av sommaren, vilket som vanligt väcker min nyfikenhet på boken ifråga. Så gissa hur glad jag blev när självaste författaren mailar och frågar om jag vill ha ett recensionsexemplar?! Det var som en dream come true!

Den här boken var för mig väldigt komplex handlingsmässigt. Som läsare så gillar jag att läsa böcker där det händer mycket, har en handling som följer en röd tråd och som ger mig ett tillfredsställande slut. I Röd Skymning så händer det mycket och det följer en tydlig röd tråd, men tyvärr så började jag tappa intresset för handlingen efter ungefär halva boken.

Missförstå mig inte, jag gillar verkligen boken! Men efter spoilers! [Hillevis död] så började det gå lite utför. Jag förstod inte riktigt vad boken ville berätta längre. Det hände vissa saker som kändes som om de hade tagit utifrån intet. Och när jag väl hade avslutat den sista sidan så var jag fortfarande lite förvirrad. Men jag gillade verkligen Lindbloms språk! Den passade helt perfekt in i den värld han har skapat och det kändes verkligen som om man befann sig i en lite medeltida miljö.

Min favoritkaraktär i berättelsen var helt klart Hillevi! Hon hade en sådan häftigt personlighet och attityd tyckte jag, och det märks verkligen att hon har ett mörkt förflutet - ett förflutet jag gärna skulle vilja veta lite mer om faktiskt!

Sedan så klart måste jag nämna de underbara illustrationerna som fanns med i boken! De var så himla fina och stämningsfulla att jag ibland bara läste för att jag ville se nästa bild. ^^

Avslutningsvis så kan jag verkligen rekommendera Röd Skymning! Jag kan tänka mig att speciellt personer som inte har så mycket läserfarenhet med epic fantasy så kan denna bok vara en bra introduktion, eftersom den innehåller de flesta typiska elementen som karaktäriserar den typen av böcker (dock utan magi, trollkarlar och drak-delarna).



Det bästa med boken: början och karaktärerna
Vad jag blev besviken på: att jag blev så förvirrad av vissa händelse och slutet

Tack till Fredrik Lindblom och Ascentoria för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar