måndag 14 juli 2014

Rules of Attraction

Rules of Attraction av Simone Elkeles
Serie: Perfect Chemistry #2
Utgiven: 2010
Sidantal: 326
Språk: Engelska
Betyg: 4/5 stjärnor

Se upp för spoilers från tidigare böcker i serien!


Under de senaste månaderna så har jag gång på gång fallit för böcker i genren contemporary. Jag antar att det är ganska logiskt efter att i några år nu enbart ha läst fantasy, dystopier och science fiction. Det som jag en gång tyckte var en tråkig och händelselös handling, är nu något nytt och glittrande som jag bara måste läsa!

Rules of Attraction är den andra boken i serien Perfect Chemistry, en serie där varje bok handlar om 1 av 3 bröder. I första boken fick vi möta den äldsta brodern, Alex, och läsa om hur han träffade Brittany. Nu är det mellanbrodern, Carlos, tur och vi får läsa om hur han träffar Kiara. (Sidnot. Varje gång jag läser Kiaras namn så tänker jag bara på Simbas (från Lejonkungen) dotter. Tror dock att det inte vad författaren hade i tankarna när hon valde namnet. ^^)

Det jag gillar väldigt mycket med den här serien är att den just handlar om bröder. Det skiljer så mycket mellan dem, men samtidigt så är de en familj och ställer verkligen upp för varandra. Elkeles har lyckats väldigt bra med att beskriva den aspekten, för även om jag inte själv är kille så har jag många bröder, och jag känner igen mig i många situationer och känslor som Carlos och Kiara upplever. Det får mig att gilla boken mer och se fram emot hur hon kommer att skriva om den kvarvarande brodern, Luis.

Det enda jag egentligen inte fastnade så mycket för i boken var slutet. Det kändes lite för... perfekt. Som om allt bara på något magiskt sätt löste sig. Vilket är något jag verkligen inte gillar i böcker! Det känns som en lätt utväg när en författare har lagt så mycket tid på att göra en bra berättelse, och eftersom det var likadant nu som i slutet av Perfect Chemistry så kan jag bara tro att den sista boken i serien kommer ha ett liknande slut också.

Allt som allt så gillade jag verkligen Rules of Attraction! Jag tror nästan att det kommer bli många liknande böcker i framtiden - vilket jag verkligen ser fram emot!


Det bästa med boken: romansen
Vad jag blev besviken: slutet

Andra delar i serien:
1. Perfect Chemistry
2. Rules of Attraction
3. Chain Reaction

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar