måndag 16 mars 2015

The Queen of Zombie Hearts

The Queen of Zombie Hearts av Gena Showalter
Serie: The White Rabbit Chronicles #3
Sidantal: 464
Utgiven: 2014
Språk: Engelska
Betyg: 4/5 stjärnor

Obs! Se upp för spoilers från tidigare delar i serien!


(Inte) sista boken i en serien som man tror är en omtolkning på Alice i Underlandet men som egentligen inte är det. Istället har den här serien handlat om zombier och ett gäng ungdomar som skyddar människor från dem. Vilket är en riktigt bra tvist på en riktigt bra serie!

The Queen of Zombie Hearts tar upp handlingen rätt så fort efter slutet på Through the Zombie Glass vilket jag tyckte var ganska bra, eftersom jag inte kommer ihåg allt från förra boken. Men jag kom snabbt in igen, bland annat för att boken har en snabbt takt så att jag ryktes med i spänningen samt för att Ali refererar till tidigare händer då och då, vilket gör det lätt att minnas tidigare handling.

Jag har (för bara ett litet tag sedan) fått reda på att The Queen of Zombie Hearts inte är den sista boken i serien, och på sätt och vis är jag ganska glad för det - för slutet lämnade alldeles för många frågor öppna och precis efter att ha läst ut sista sidan ogillade jag verkligen boken en tid! Som sagt, så lämnade Showalter väldigt många STORA frågor öppna, utan något hopp om att få ett svar. Så därför är jag riktigt spänd inför A Mad Zombie Party!

Showalter visar ännu en gång hur bra hon kan vara på att skildra karaktärer, då jag om och om igen blir kär i Ali, Cole, Kat, Frosty och alla de andra! Favoriten är dock fortfarande Kat och Ali, eftersom jag känner att det är dem jag har mest sympati för. Älskar deras vänskap och hur de har utvecklats tillsammans under seriens gång.

The Queen of Zombie Hearts steg över alla min förväntningar och jag ser verkligen fram emot att få läsa den (förhoppningsvis) sista delen i serien i höst!


Det bästa med boken: spänningen och karaktärerna
Vad jag blev besviken på: det öppna slutet

Andra delar i serien:
1. Alice in Zombieland
2. Through the Zombie Glass
3. The Queen of Zombie Hearts
4. A Mad Zombie Party

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar