torsdag 26 mars 2015

EN BOKBLOGGARES HEMLIGA LIV

Det har cirkulerat runt en tag på youtube på senaste tiden och eftersom jag gillar taggar så översatte jag den till svenska! Den heter egentligen "The Secret Life of a Youtuber", men eftersom en inte är youtuber så får det bli bokbloggare och en lite mer "bloggigare" version av den. Jag hittade taggen här.

1. Hur länge har du bloggat?
Jag har bloggat sedan maj 2012, vilket innebär att jag snart kommer fira mitt 3:e år som bokbloggare!

2. Tror du att du kommer sluta blogga om böcker i framtiden?
Man vet aldrig vad framtiden innehåller men om jag får bestämma så kommer det dröja länge innan jag slutar bokblogga. Möjligtvis så kommer jag utveckla mig själv och prova på nya saker när det kommer till bloggandet, men för ögonblicket trivs jag väldigt bra på Book Obsession.

3. Vad är det bästa med att vara en bokbloggare?
Det bästa med att vara en bokbloggare är nog alla underbara bokbloggare som man möter lite överallt! För mig är det helt fantastiskt hur två eller flera personer kan få så snabb kontakt som bokbloggare kan! Jag kommer fortfarande ihåg första gångerna jag mötte Maddie och Petra - vi började helt enkelt att prata med varandra och slutade inte förens vi verkligen var tvungna att skiljas.

4. Vad är det värsta med att vara en bokbloggare?
Det enda jag kan komma på är att det skulle vara hemskt om bloggen skulle komma att kännas som ett krav - någonting som jag måste göra. Jag har läst på flera bloggar att vissa känner så ibland, men själv har jag inte råkat ut för det. Jag tycker om att skriva på min blogg, att se hur den och jag har utvecklats genom dessa år och jag känner mig stolt över det jag har gjort. Visst, alla behöver en paus ibland men jag tycker absolut inte att bloggen ska kännas som ett tvång! Det skulle förstöra det som är så underbart med det!

5. Har du svårt att skriva rubriker till dina inlägg?
Oftast så har jag inte det, eftersom de flesta av mina inlägg har lite förutbestämma titlar, såsom recensioner, Top Ten Tuesday och Länkkärlek. Däremot tycker jag om att hitta på egna rubriker till andra inlägg jag skriver, men jag har som regel att alltid gå efter innehållet i min text och då dyker en rubrik upp ganska självmant.

6. Finns det någon bokbloggare beundrar du?
Det finns speciellt två bokbloggare jag beundrar, och dem är Petra (Petras Bokblogg) och Frida (Photosandbooks). Jag har följt båda i flera år nu och det är otroligt hur mycket jag blir inspirerad av dem båda! Älskar att läsa Petras bokrecensioner för hon skriver dem väldigt bra och man får en väldigt tydlig bild av boken i fråga. Brukar ofta också beundra Fridas fantastiska foton som hon brukar publicera för de är helt enkelt för spektakulära!

7. Vilken bokbloggare skulle du vilja ha som gästbloggare på din blogg?
Jag har faktiskt aldrig haft någon gästbloggare förut och jag vet inte riktigt vem jag skulle vilja ha som bloggens första... någon som är intresserad?

8. Hur ser din rutin ut när du bloggar? T ex vilken tid, klädsel, dryck m.m.
Eftersom jag går i skolan från tidig morgon till sen eftermiddag brukar jag har tidsinställda inlägg i stort sett varje dag. Oftast förbereder jag dem kvällen innan, tar något från mitt "lager" av inlägg eller så skriver jag dem på helgen. Jag föredrar att skriva dem hemma framför min egen dator, ofta i mjukiskläder och med en kopp te. Gillar helt enkelt att vara bekväm när jag skriver.

9. Har du svårt för att skriva recensioner?
Det beror faktiskt på boken. Väldigt ofta har jag inga större problem med att skriva recensioner, men ibland vet jag inte vilka ord jag ska välja för att beskriva en bok. Det kan vara en bok jag har komplicerade känslor för eller så känner jag att jag inte vill upprepa saker från tidigare recensioner jag har skrivit. Men som sagt, oftast har jag inga problem.

10. Vad tycker du om bokbloggarvärlden?
Det är den bästa världen som finns! Och inte bara den, utan bokvärlden överhuvudtaget! Alla är så snälla och välkomnande, och det är riktigt lätt att prata med människor inom den. Vill aldrig lämna den!

11. Vilka taggar du för den här taggen?
Petras Bokblogg
Boktycke
Bokparadis
Bookshelf
BokBeate

8 kommentarer:

  1. Men åh, tack så mycket. Du gjorde verkligen min dag! <3 Jag hoppas ju att vi kan träffas snart igen. ;) Och tack för taggen med, ska göra den så snart jag kan (vilket du redan vet betyder till helgen :P).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du förtjänar det! <3 Ser fram emot att få läsa dina svar! :D

      Radera
  2. Tack snälla för att du taggade mig! Ska genast sätta igång med att svara på den!

    SvaraRadera
  3. Tack så jättemycket för taggen! Jag ska försöka göra den så snart som möjligt! :D

    SvaraRadera
  4. Tack för de fina orden! <3

    SvaraRadera