torsdag 19 mars 2015

Wallflower

Wallflower av Stephen Chbosky (eng. The Perks of Being a Wallflower)
Sidantal: 272
Utgiven: 2013
Språk: Svenska
Betyg: 5/5 stjärnor


Obeskrivlig. Det är vad den här boken är! Efter att ha läst oräkneliga recensioner och hört så mycket bra saker om den, så tog jag äntligen för mig att läsa den. Och det är verkligen ingenting som jag har ångrat!

Wallflower är nog den första brevromanen jag har läst (jag kan iallafall inte påminna mig om att jag har läst någon tidigare) och från början var jag faktiskt lite skeptiskt. Hur mycket kan egentligen en läsare få ut ifrån några brev? Men Chbosky överraskade mig! Charlie är en väldigt sympatisk karaktär som verkligen berör och det var genom breven som man lär känna honom på djupet.

Själva handlingen utspelar sig under Charlies första år i high school; hur han hanterar utmaningar och skaffar vänner, fixar skolan och tar sig an sitt förflutna som börjar göra sig allt mer påmint. Det är en väldigt bra blandning för det känns verkligen som ett riktigt liv som Charlie lever - i jämförelse med andra böcker jag har läst.

Det jag fastnade så mycket för i Wallflower var precis allt! Chbosky har lyckats skapa en bok som är väldigt unik, och om jag ska sammanfatta handling i ett enda ord så skulle jag välja ordet ärlig. Den tar upp ämnen jag inte ser så ofta i ungdomsböcker och det är på grund av det som jag tycker att den är så ärlig, för att den vågar.

Den här boken steg över alla mina förväntningar! En storfavorit bland favoriter! Rekommenderas varmt!


Det bästa med boken: allt! <3
Vad jag blev besviken på: inget

2 kommentarer: