torsdag 5 mars 2015

Järnprovet

Järnprovet av Cassandra Clare & Holly Black (eng. The Iron Trial)
Serie: Magisterium #1
Sidantal: 384
Utgiven: 2015
Språk: Svenska
Betyg: 5/5 stjärnor!


Perfekt! Det är vad den här boken är; perfekt! Black och Clare kan skapa magi på sina vardera håll, men tillsammans så har de skapat någon sort av mirakel!

Järnprovet är den första boken i en serie på fem, en serie som handlar om personer med magi. Och om jag ska vara ärlig så påminner den på något sätt om Harry Potter! Främst är det den där mysiga känslan man får när man läser en av Rowlings böcker, viljan att veta mer om världens uppbyggnad och även att jag ibland skulle vilja stiga in i boken och umgås lite med Callum, Tamara och Aaron, bokens huvudkaraktärerna.

Bokens utspelar sig i ett samhälle som påminner om ett modernt samhälle fast med en touch av magi. Det märks att det är ett modernt samhälle, även om det inte syns så ofta i handlingen. Desto mer syns allt som har med magi att göra, eftersom en stor del av berättelsen utspelar sig på en skola för magiker. Jag tyckte att Blacks & Clares version av en magiskola var riktigt intressant, speciellt den första utmaningen som Call, Tamarna och Aaron stod inför med sanden. Var riktigt fyndigt tyckte jag av Mäster Rufus att ge dem en sådan uppgift - även om jag nog också skulle ha blivit lite galen av att sortera sand i olika färger i någon vecka!

Det var några riktigt intressanta tvister i  berättelsen, såsom Calls ben. Han skadade det som bebis (vilket man får läsa om redan i prologen) och nu när han i boken är tolv år märks det verkligen av, han har väldigt svårt att stödja sig på det. Värt att nämna så är det här nog är den första gången jag läser om en huvudkaraktär med ett handikapp, vilket gör den här boken riktigt speciell för mig! För jag vet hur det kan vara att ha ett handikapp så jag kan verkligen sympatisera med Call, men samtidigt beundra honom så mycket eftersom han verkligen kämpar med att leva med sitt liv och inte låta det påverka hans utveckling.

En annan intressant grej innehåller ganska stora spoilers, så om du inte har läst boken markera inte följande text. [När det avslöjades att det fanns en Kreator på skolan så trodde jag först att det var Call, så blev jätteförvånad när det visade sig vara Aaron! Oftast är det ju huvudkaraktären som har någon typ av "stor" roll i handlingen, och även om det avslöjas senare i handlingen att Call på något sätt är en pånyttfödd Dödens fiende, så var jag väldigt paff när Aaron visade sig vara Kreatorn som så många har väntat på.] Helt ärligt så ger det ganska många möjliga handlingar, och jag är riktigt spänd på att få reda på vad Clare och Black har planerat!

Två av mina favoritförfattare som samarbetar med en bok ger en person ganska höga förväntningar på den boken, men som tur är så älskade jag minst sagt Järnprovet! Den innehåller allt jag gillar enskilt för båda författarna och tillsammans blir det en väldigt bra kombination. Rekommenderar verkligen den här boken varmt till alla som vill ha något annorlunda och spännande att läsa!


Det bästa med boken: Call och handlingen!
Vad jag blev besviken på: att jag måste vänta så länge på uppföljaren!

Andra delar i serien:
1. The Iron Trial (sv. Järnprovet)
2. The Copper Gauntlet
3. The Cosmos Blade
4. The Golden Boy
5. The Enemy of Death

Tack till Bonnier Carlsen för recensionsexemplaret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar