måndag 2 mars 2015

En sekund i taget

En sekund i taget av Sofia Nordin
Sidantal: 193
Utgiven: 2013
Språk: Svenska
Betyg: 3/5 stjärnor


Sofia Nordin är en svensk författare som jag läste böcker av för länge sedan! Jag fastnade mycket för hennes bok Förlåt Elina men sedan dess har det inte blivit så mycket av henne. Men nu när hennes senaste bok, Som om jag vore fantastisk, har kommit ut blev jag väldigt sugen på att läsa hennes böcker igen! Och då började jag med den "första boken i serien", En sekund i taget.

Den här boken handlar kort sagt om att världen har gått under. En stor epidemi dödade nästan alla människor utom några som klarade sig, och en av dem personerna är Hedvig, en tjej på 13 år. Under hela boken så får man läsa om vad som händer Hedvig från det att hennes familj dog i sjukdomen som också orsakade många andras död.

Jag gillade bokens koncept där man får följa en person som har varit med om "jordens undergång" och måste överleva på egen hand. Påminner lite om början till The Walking Dead, fast utan alla zombies. Hedvig är en väldigt sympatiskt karaktär, och jag gillade hur smart och modig hon är i handlingen. Speciellt när hon inser att hon måste lämna sitt hem och hitta en bättre plats att leva.

Men även om jag gillar bokens karaktärer och handling, så märkte jag att takten inte alls var i min smak. Och det får mig att tro att den här boken är skriven för någon som är lite yngre än mina 21 år. Men trots det så gillade jag verkligen boken!

En sekund i taget är en bok som satsar mycket på karaktärsutveckling och världsuppbyggande, och även om jag älskar sådana böcker så tyckte jag att takten var lite för långsam för min smak. Men det kommer inte hindra mig från att plocka upp nästa bok av Nordin! Rekommenderas!


Det bästa med boken: karaktärerna och konceptet
Vad jag blev besviken på: att handlingen inte utspelade sig lite snabbare

Fristående delar i serien:
1. En sekund i taget
2. Spring så fort du kan
3. Som om jag vore fantastiskt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar