fredag 16 oktober 2015

The Gathering

The Gathering av Kelley Armstrong
Serie: Darkness Rising #1
Sidantal: 359
Utgiven: 2011
Språk: Engelska
Betyg: 3/5 stjärnor


Efter det (något) frustrerande slutet på The Reckoning kastade jag mig över The Gathering i jakt på svar. Vad jag mötte var något jag inte väntade mig och som jag verkligen blev överraskad över - början på en ny serie som utspelar sig i samma värld som dess föregångare, fast åt ett annat håll.

The Gathering är första boken i en spinoff-serie till Darkest Power-trilogin och följer huvudkaraktären Maya som bor i en stad som utgörs av anställda hos ett läkemedelsföretag. Men hemligheter ruvar i staden och hos dess invånare. Maya behöver ta reda på vad som egentligen pågår för att kunna lösa mysteriet - eller något liknande. Boken är ganska svår att beskriva utan att avslöja allt för många detaljer, men jag kan skriva att den verkligen get ett nytt djup i Armstrongs värld.

Huvudkaraktärern Maya tyckte jag om redan från första sidan. Hon är väldigt annorlunda och vet precis vem hon är och vad hon vill göra. Hennes personlighet är väldigt bestämd och hon står för det hon säger och gör. Helt klart en karaktär jag gillar! Även sidkarktärerna var väldigt intressanta och det första kapitlet var verkligen gripande! Helt perfekt början på berättelsen och för att läsaren måste sitta kvar för att ta reda på vad som kommer hända.

Språket är precis som Armstrong tidigare böcker väldigt lätt att läsa och det är enkelt att hänga med i handlingen. The Gathering är skriven från Mayas PoV och hon redovisar väldigt bra vad som pågår omkring henne.

Armstong fortsätter att imponera och även om The Gathering inte är någon storfavorit hos mig, på grund av att den lämnade många frågor obesvarade, så gillade jag den. Jag kommer helt klart läsa resten av serien.



Det bästa med boken: att den är väldigt lättläst samt första kapitlet.
Vad jag blev besviken på: att många frågor var obesvarade i slutet.

Varför jag rekommenderar den här boken: för att det är en spännande tagning på varulvar och för att den är väldigt underhållande.

Andra delar i serien:
1. The Gathering
2. The Calling
3. The Rising

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar