måndag 26 oktober 2015

Sagan om Turid - Kungadottern

Kungadottern av Elisabeth Östnäs
Serie: Sagan om Turid #1
Sidantal: 260
Utgiven: 2015
Språk: Svenska
Betyg: 3/5 stjärnor


Jag har varit nyfiken på Östnäs som författare ända sedan jag hörde om hennes bok Feberflickan. När jag senare blev erbjuden ett recensionsexemplar på hennes ungdomsbok (eller är det enligt förlaget en barnbok? Mer om det nedan.) så hoppade jag genast på chansen att få läsa den!

Kungadottern handlar om flickan Turid som är dottern till en kung under vikingarnas tid. Det är en hård och brutal värld och Turid står inför det fruktade öde som innebär att hon måste gifta sig med en man hon aldrig mött. Men Turid är en stark och envis person som inte låter någon annan bestämma hennes öde, det gör hon själv.

Östnäs har med Kungadottern imponerat på mig med sättet hon skriver karaktärer. Turid är en väldigt levande karaktär och som läsare följer jag verkligen med i hennes utveckling som person och hur bokens vikingamiljö formar henne.

Den här läsningen var verkligen intensiv och Östnäs är väldigt noggrann med detaljer och att saker ska vara historiskt korrekta (i alla fall vad jag kunde se, jag kan ha fel) och vissa delar i handlingen fick mig verkligen att reagera. Vissa scener var väldigt otäckta och det får mig att fundera på om Kungadottern räknas som barn- eller ungdomsbok. Jag skulle själv inte rekommendera den till personer under tio år, gärna kanske i början av tonåren, typ tolv-tretton kanske.

Jag ser helt klart fram emot att få läsa mer om Turid och fler böcker av Östnäs. Rekommenderas!


Det bästa med boken: den trovärdiga sättningen.
Vad jag blev besviken på: lite obehaglig ibland.

Varför jag rekommenderar den här boken: för att den ger en otrolig beskrivning av vikingalivet. Så bra att det känns verkligt!

Andra delar i serien:
1. Kungadottern
2. Untitled
3. Untitled

Tack till Berhgs Förlag för recensionsexemplaret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar