tisdag 27 oktober 2015

2 x Minirec: Fables Vol 1 & Vol 2

Fables Vol 1: Legends in Exile av Bill Willingham m.fl.
Serie: Fables #1
Sidantal: 144
Utgiven: 2001
Språk: Engelska
Betyg: 4/5 stjärnor


Blev väldigt överraskad av det här seriealbumet, speciellt med dess djupa och detaljerade historia. Ganska ovanligt för mig att läsa en serie som så många beståndsdelar, men det funkade. Jag njöt verkligen av berättelsen och hur Willingham hade skrivit.

Jag gillar ju berättelser med sagor och det är lite extremt i Fables då alla sagorvarelser har blivit satta i exil utanför sina sagors land och lever i någon stad som liknar New York. Orsaken bakom exilen har jag inte fått reda på än, men det har hintats om något stort.

Efter den här läsningen kommer jag helt klart fortsätta med serien, för den är helt enkelt för bra!



Det bästa med boken: illustrationerna och berättelsen.
Vad jag blev besviken på: bristen på svar jag är intresserade av.

Varför jag rekommenderar den här boken: för att den är för cool för att inte läsas!

Andra delar i serien:
Se komplett lista längre ner i inlägget.

----------------------------------------------------------------------------------------

Fables Vol 2: Animal Farm av Bill Willingham m.fl.
Serie: Fables #2
Sidantal: 112
Utgiven: 2003
Språk: Engelska
Betyg: 4/5 stjärnor


Den här volymen är helt klart mer blodigare och allvarligare än den första - vilket helt klart gillas! Tankeväckande också med hur sagoväsendena behandlar de som inte passar in i deras "nya" samhälle bland människor. 

Tyckte om illustrationerna och berättelsens upplägg och slut även i den här volymen. Inte så mycket att klaga på här direkt. Jag fick en djupare inblick i världen och även om jag fortfarande inte har svaret på vem som ligger bakom sagoväsendenas exil så tror jag att det inte kommer dröja många volymer nu.


Det bästa med boken: slutet.
Vad jag blev besviken på: se föregående "Vad jag blev besviken på" för vol 1.

Varför jag rekommenderar den här boken: för att den ger en intressant insyn i ett samhälle som liknar vårt eget.

Andra delar i serien:
1. Fables Vol 1: Legends in Exile
2. Fables Vol 2: Animal Farm
3. Fables Vol 3: Storybook Love
4. Fables Vol 4: March of the Wooden Soldiers
5. Fables Vol 5: The Mean Seasons
6. Fables Vol 6: Homelands
7. Fables Vol 7: Arabian Nights [and Days]
8. Fables Vol 8: Wolves
9. Fables Vol 9: Sons of Empire
10. Fables Vol 10: The Good Prince
11. Fables Vol 11: War and Pieces
12. Fables Vol 12: The Dark Ages
13. Fables Vol 13: The Great Fables Crossover
14. Fables Vol 14: Witches
15. Fables Vol 15: Rose Red
16. Fables Vol 16: Super Team
17. Fables Vol 17: Inherit the Wind
18. Fables Vol 18: Cubs in Toyland
19. Fables Vol 19: Snow White
20. Fables Vol 20: Camelot
21. Fables Vol 21: Happily Ever After
22. Fables Vol 22: Farewell

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar