torsdag 8 oktober 2015

Minirecensioner: Wayward Vol 1 & The Wicked + The Divine Vol 2

Wayward Vol 1: String Theory av Jim Zub, Steven Cummings, John Rauch
Serie: Wayward #1
Sidantal: 144
Utgiven: 2015
Språk: Engelska
Betyg: 3.5/5 stjärnor


Wayward är ett seriealbum som faktiskt överraskade mig väldigt mycket. Jag har inte alls förväntat mig den här handlingen, trodde mest från omslaget att det skulle handla mycket mer om katter och en tjej som mördar, typ. Istället handlar den om en tjej som flyttar till Tokyo och upptäcker att hon och några andra ungdomar har förmågor och är jagade av en grupp som vill utnyttja dem. Riktigt bra faktiskt.

Illustrationerna var väldigt fina och hade väldigt många coola effekter med olika färger. Det finns också en tydlig japansk influens som lyser igenom mycket i handlingen, språket och bilderna - vilket jag gillade väldigt mycket. Även karaktärerna var intressanta och jag ser verkligen fram emot att få läsa vidare om dem i nästa volym.


Det bästa med boken: handlingen och illustrationerna.
Vad jag blev besviken på: att det inte fanns vissa detaljer så att jag kunde förstå handlingen bättre.

Varför jag rekommenderar den här boken: för att den har otroligt fina illustrationer och har ett väldigt intressant koncept.

Andra delar i serien:
1. Wayward Vol 1: String Theory
2. Wayward Vol 2: Ties That Bind


-------------------------------------------------------------------------------------------------------
The Wicked + The Divine Vol 2 av Kieron Gillen, Jamie McKelvie, Matt Wilson
Serie: The Wicked + The Divine #2
Sidantal: 168
Utgiven: 2015
Språk: Engelska
Betyg: 4/5 stjärnor

Obs! Se upp för spoilers från tidigare delar i serien!



Den här serien blir allt bättre! Jag totalt älskade den här volymen, för jag fick verkligen lära känna karaktärerna och världen mer - och slutet var helt mind blowing! Jag fick ärligt talat panik när jag insåg att albumet var slut, eftersom det kommer dröja ett tag innan nästa volym släpps.

I min recension på första volymen i serien berättade jag om hur förvirrad jag var över vissa element i handlingen. Nu däremot känns det som om jag förstår den mycket bättre och den känns inte alls lika främmande längre. Precis som förra gången älskade jag även denna gång illustrationerna och färgerna, de är helt spektakulära! Speciellt i den här boken var det några riktigt fina effekter.

Jag kan inte sluta rekommendera den här serien! Helt klart en stor favorit hos mig!


Det bästa med boken: slutet och berättelsen!
Vad jag blev besviken på: att jag inte vet när nästa volym kommer ut!!

Varför jag rekommenderar den här boken: för att den är awesome.

Andra delar i serien:
1. The Wicked + The Divine Vol 1: The Faust Act
2. The Wicked + The Divine Vol 2: Fandemonium
3. The Wicked + The Divine Vol 3: Commerciel Suicide

2 kommentarer: