tisdag 3 december 2013

The Chaos of Stars - Kiersten White

The Chaos of Stars av Kiersten White
Goodreads

Genre: fantasy, omtolkning, YA
Sidantal: 288
År: 2013

Handling
Isadora’s family is seriously screwed up.

Of course, as the human daughter of Egyptian gods, that pretty much comes with the territory. She’s also stuck with parents who barely notice her, and a house full of relatives who can’t be bothered to remember her name. After all, they are going to be around forever—and she’s a mere mortal.

Isadora’s sick of living a life where she’s only worthy of a passing glance, and when she has the chance to move to San Diego with her brother, she jumps on it. But Isadora’s quickly finding that a “normal” life comes with plenty of its own epic complications—and that there’s no such thing as a clean break when it comes to family. Much as she wants to leave her past behind, she can’t shake the ominous dreams that foretell destruction for her entire family. When it turns out there may be truth in her nightmares, Isadora has to decide whether she can abandon her divine heritage after all.

Bedömning & Tankar
Det är inte så ofta man får läsa ungdomsböcker som handlar om egyptisk mytologi, för det mesta tycker jag att det mesta handlar om grekiska alt. romersk mytologi, så The Chaos of Stars bjöd på en del nytt och jag skulle säkert ha älskat den om det inte hade varit för den griniga berättarrösten. =(

Jag tyckte det var väldigt intressant att få följa hur Isadora växer upp i en familj med gudar som vanlig dödlig. Redan under de första sidorna så blev detta en av de mer drivande linjerna i historien - om hur upprörd Isadora är över att hennes familj traditioner går före henne (speciellt med tanke på hur de gamla egyptierna såg på döden - winkwink!) och hur hon faktiskt kan acceptera att hon kommer att dö medan hennes föräldrar kommer att leva vidare.

Precis som i Whites Paranormalcy-serie så finns det även här en swoonig pojke som är Isadoras kärleksintresse, och jag måste säga att Ry påminner mig lite om Lend faktiskt. De är båda väldigt charmiga och det är rätt så lätt att falla för dem - vilket är precis vad jag har gjort. ^^ 

Det enda jag egentligen har att klaga på när det gäller The Chaos of Stars är hur otroligt gnällig Isadoras berättarröst var! Under större delen av hela boken så höll hon på att klaga om hur orättvist hennes liv är och om hur hennes föräldrar inte bryr sig om henne, och även om jag faktiskt förstår henne så tycker jag att hon är lite väl bitter ibland. 

Som sagt så var The Chaos of Stars väldigt bra, men jag tror att den kunde ha varit bättre.

Favoritkaraktär: Ry
Bästa del/scen: flygturen till Egypten 


Citat
"I didn't fall in love with you. I walked into love with you, with my eyes wide open, choosing to take every step along the way. I do believe in fate and destiny, but I also believe we are only fated to do the things that we'd choose anyway. And I'd choose you; in a hundred lifetimes, in a hundred worlds, in any version of reality, I'd find you and I'd choose you."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar