söndag 29 december 2013

Året Som Gått 2013!

Det här året har verkligen gått fort! Känns nästan som om det var igår då jag träffade Maddie för första gången, eller var på #fetastebokträffen. Året har haft både sina med- och motgånger, men det är ett år som jag inte skulle ha bytt ut mot något annat! Och då för att sammanfatta allt som har hänt så kör jag på samma enkät som jag gjorde förra året. =)

Bästa Böcker 2013



1. Bästa bok du läste 2013? (du kan bryta ner det till genrer om du vill)
Det blev väldigt många bra böcker under det här året, böcker som är väldigt olika varandra och för att ingen ska känna sig utanför så delade jag upp dem i genrer istället!

Dystopi: Hungerspelen av Suzanne Collins & Rör mig inte! av Tahereh Mafi
Steampunk: Clockwork Princess av Cassandra Clare
Paranormal Romance: Hallowed av Cynthia Hand
New Adult: Underbara Helvete av Jamie McGuire

Thriller: Berövad av Liz Coley
Middle Grade: The House of Hades av Rick Riordan
Fantasy: Drink Deep av Chloe Neill



2. Böcker som du hade höga förväntningar för men som inte alls föll i din smak?
Glimmerglass av Jenna Black. Fastnade inte alls för vare sig handlingen eller karaktärerna.

3. Mest överraskande (på ett bra sätt) bok 2013?
Touch of Frost av Jennifer Estep.

4. Bok du rekommenderade till folk mest 2013?
Angelfall av Susan Ee (läskigare och mer underbar dystopi får man leta efter!) och My Ex from Hell av Tellulah Darling (hur rolig som helst samtidigt som den är väldigt hjärtkrossande).

5. Bästa bokserie du kom över 2013?
Kom över många bra serier i år, men de bästa är nog Mythos Academy & The Lunar Chronicles.

6. Nya favoritförfattare du upptäckte 2013?David Levithan, Shaun Tan, Laini Taylor, Marie Lu, Suzanne Collins, Rachel Hawkins och Tellulah Darling. 

7. Bästa bok som inte tillhör de genrer du i normala fall läser?Saeculum av Ursula Poznanski. En thriller, något jag inte har läst på väldigt väldigt länge.

8. Mest spännande, kan-inte-sluta-läsa bok 2013?Berövad av Liz Coley - en bok som är både bra och fruktansvärd.

9. Böcker du läste i år som du mycket väl kan läsa om nästa år?Hela The Infernal Devicec serien av Cassandra Clare. Har planer på något läsmaraton innan "City of Heavenly Fire" kommer ut i slutet av Maj.

10. Favoritomslag av en bok du läste 2013? 



11. Mest minnesvärda karaktär 2013? 
Percy och Annabeth from The Heroes of Olympus av Rick Riordan.

12. Den mest vackert skriva bok läst 2013?The Dream Thieves av Maggie Stiefvater. Förstå gången jag läste en av hennes böcker på engelska, och kan ju bara säga så att jag kommer fortsätta läsa dem på det språket. =)

13. Den bok som har haft störst betydelse för dig 2013?
Sayonara September Vol 1-3 av Åsa Ekström. Kan verkligen rekommendera denna manga till alla!

14. En bok som du inte förstod varför du väntade till 2013 att läsa? 

Hungerspelen. Läste äntligen denna bok efter många års väntan. ^^ Och den var helt FANTASTISKT!

15. Favoritcitat från en bok du läste 2013
“Power isn’t control at all — power is strength, and giving that strength to others. A leader isn’t someone who forces others to make him stronger; a leader is someone willing to give his strength to others that they may have the strength to stand on their own.” 
- Across the Universe av Beth Revis

“I mean, creatures who only exist in the dark don't know they're missing the sun, right? But once you've seen the sun. Once you've seen it light up the world ... once you've felt its heat all around you ... inside you ..." He clutched his own chest, and my heart cracked open. "Its hard to live in the dark after the sun dies.” 
- With All My Soul av Rachel Vincent

"I didn't fall in love with you. I walked into love with you, with my eyes wide open, choosing to take every step along the way. I do believe in fate and destiny, but I also believe we are only fated to do the things that we'd choose anyway. And I'd choose you; in a hundred lifetimes, in a hundred worlds, in any version of reality, I'd find you and I'd choose you."
- The Chaos of Stars av Kiersten White

16. Kortaste och längsta bok läst 2013? 
Längsta: Halvblod av Sofie Trinh Johansson, 662 sidor
Kortaste: Adrian's Lost Chapter av Richelle Mead, 8 sidor

17. Favoritförhållande från en bok du läste 2013 (kärlek, familj, vänskap etc.)
Will, Jem och Tessa från The Infernal Devices av Cassandra Clare.

18. Favoritbok du läste under 2013 av en författare du har läst andra böcker av?
World After av Susan Ee

19. Bästa bok du läst endast för att du fick tipset från någon annan?
Touch of Frost.

 Bokbloggande 2013

1. En bokblogg som blev din nya favorit under 2013? 
Fridas Bokblogg och Booklovin - trevliga och bra skrivna bloggar. =D

2. En av de bästa recensioner du skrev 2013? 
Skrev väldigt många recensioner som jag är stolt över i år, men den jag nog hade mest roligt med var min serierecension på serien Hex Hall av Rachel Hawkins.

3. Bästa evenemang du varit på (författarsigneringar, mässor etc)?
#fetastebokträffen och David Levithan signeringen.

4. Det bästa ögonblick som bokbloggare 2013?
När jag var med i Underbara Helvete Street Teamet! =D

5. Ditt populäraste inlägg det här året?
Om man inte räknar med tävlingarna jag har haft på bloggen, så blev det populäraste inlägget i år Book Sacrifice Tag.

6. Inlägg du önskar hade fått lite mer kärlek?
De flesta av mina inlägg får faktiskt ganska mycket kärlek, så jag är rätt så nöjd med hur det redan är.

7. Bästa bokrelaterade upptäckt (hemsidor, affärer etc)?

Jag upptäckte Myrorna på Götgatan här i Stockholm. De har en riktigt bra hörna med massor av ungdomsböcker på både svenska och engelska.

8. Gjorde du klart någon läsutmaning eller mål som du satte vid början av året?
Japp, hade som förra året både Goodreads Reading Challenge och 2013 Mythology Challenge. Klarade av båda två rätt så tidigt på året, och är väldigt stolt över det!


Ser framåt…


1. En bok du inte läste 2013 som kommer att bli prioriterad under 2014?
Ehhh... hela min oläst-hylla faktiskt. Bara 117 böcker kvar nu! ^^

2. Bok som du ser fram emot 2014?
MASSOR!! Bara för att nämna några; City of Heavenly Fire av Cassandra Clare, The Blood of Olympus av Rick Riordan, My Life from Hell av Tellulah Darling, Sweet Reckoning av Wendy Higgins, Percy Jackson's Greek Gods av Rick Riordan, Lady Thief av A.G. Caughen och The Iron Trial av Cassandra Clare & Holly Black.

3. En sak du hoppas att uppnå eller göra med ditt läsande/bloggande 2014?
Många saker egentligen, men det jag kommer lägga fokus på är att utveckla mig själv som bloggare. Prova mig på nya saker, vara mer noggrann att publicera inlägg och även vara med i flera läsutmaningar hade jag tänkt. 

6 kommentarer:

  1. Så himla kul att du tycker om min blogg! :) Angelfall är nog den bok jag oxå rekommenderar till flest :) och såklart World after nu när jag har läst den oxå..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja eller hur? :P Böckerna blir liksom bara bättre och bättre :))

      Radera
  2. Jag MÅSTE läsa Angelfall, men av någon anledning känner jag mig tveksam. :/ Är dock övertygad om att jag kommer att ångra att jag väntade så länge när jag väl läser den. :) Percy & Annabeth var även mina favoritkaraktärer i år, jag förstår inte att jag älskar The Heroes of Olympus serien så mycket.. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Angelfall är helt klart en av mina favoritböcker genom tiderna! :D Ser fram emot att se vad du tycker om den, :)

      Radera
  3. Åh, vad roligt att du tycker om vår blogg! Tycker väldigt mycket om din också! :D

    Har nästan inte läst någon av böckerna som du nämner, vilket är helt galet. Men förhoppningsvis har jag många bra böcker att se fram emot! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! <3

      Hehe, ja så kan det blir ibland. :P

      Radera