onsdag 4 december 2013

Crave - Melissa Darnell

Crave (The Clann #1) av Melissa Darnell
Goodreads

Genre: paranormal romance, fantasy, YA
Sidantal: 416
År: 2011

Handling
Savannah Colbert has never known why she's so hated by the kids of the Clann. Nor can she deny her instinct to get close to Clann golden boy Tristan Coleman. Especially when she recovers from a strange illness and the attraction becomes nearly irresistible. It's as if he's a magnet, pulling her gaze, her thoughts, even her dreams. Her family has warned her to have nothing to do with him, or any members of the Clann. But when Tristan is suddenly everywhere she goes, Savannah fears she's destined to fail.

For years, Tristan has been forbidden to even speak to Savannah Colbert. Then Savannah disappears from school for a week and comes back…different, and suddenly he can't stay away. Boys seem intoxicated just from looking at her. His own family becomes stricter than ever. And Tristan has to fight his own urge to protect her, to be near her no matter the consequences….

Bedömning & Tankar
Crave är en sådan bok som jag bara älskar för att den är så spännande och unik, men som vanligt är det alltid något som hindrar mig från att älska den fullt ut. Vilket jag är ganska ledsen över faktiskt, för det här var i övrigt en väldigt bra bok!

Jag gillade själva konceptet med att det är ett gäng (i det här fallet ett antal familjer) som styr en stad är väldigt intressant, även om jag tycker att de också är väldigt makthungriga och cyniska - men det kanske bara hör till? Eller det kanske är för att skapa en större spänning mellan dem och vampyrerna? Gissar på att svaret ligger någonstans mittemellan faktiskt. =P

Något som jag verkligen reagerade på flera gånger under läsning och som jag hela tiden återkom till i mina tankar, var hur allt detta prat om könsroller - speciellt om kvinnorna i boken. Jag bara satt som ett fån när jag faktiskt läste de meningarna om hur Tristan nästan gav order till Savannah! Även om jag kan förstå att han var orolig för henne (det var en specifik händelse som detta hände vid) så kan man väl rakt ut bara säga: "jag är orolig för att något ska hända dig" eller "kan du kanske ringa mig senare så att jag vet att inget har hänt dig"! Enligt mig så är det så mycket mognare än att ryta åt en eller att gå bakom ryggen på en! 

Utöver detta så tyckte jag att handlingen var ganska spännande. Jag gillade själva konceptet med häxor och vampyrer, och Savannah är en väldigt bra karaktär. Hon är smart, står inte ut med bullshit och är i övrigt en intressant karaktär. Tristan däremot hade jag ganska mycket emot (svar i stycken ovanför) men jag kan bara hoppas på att han kommer att utvecklas i resten av serien.

Inte en bok jag skulle rekommendera till de som verkligen stör sig på prat om att kvinnor är "svaga och hjälplösa", men om man ändå är ute efter en spännande bok så skulle jag rekommendera den.  

Favoritkaraktär: Savannah
Bästa del/scen: slutet


Andra delar i serien:
1. Crave
2. Covet
3. Consume

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar