måndag 9 december 2013

Drink Deep - Chloe Neill

Drink Deep (Chicagoland Vampires #5) av Chloe Neill
Goodreads

Genre: fantasy, paranormal romance, vuxen
Sidantal: 321
År: 2011

(Obs! Se upp för spoiler från tidigare delar i serien!)

Handling
Clouds are brewing over Cadogan House, and Merit the vampire can't tell if this is the darkness before the dawn, or the calm before the storm. With the city itself in turmoil over paranormals and the state threatening to pass a paranormal registration act, times have never been more precarious for the vampires. If only they could lay low for a bit...

Then magic rears its ugly head when Lake Michigan turns black. The mayor insists it's nothing to worry about, but Merit knows a panic is coming. She'll have to turn to friends old and new to find out who's behind this, and stop them before it's too late for both the vampires and humans.

Bedömning & Tankar
Efter det hjärtskärnade slutet i Hard Bitten så var jag bara tvungen att påbörja läsningen av Drink Deep direkt! Och som tur var så hade jag den redan hemma! Jag vet inte vad jag skulle ha gjort om den inte hade varit det - antagligen skapat det första världskriget som handlade om böcker. =P

Under de tidigare böckerna så har alltid handlingen kretsat runt händelser i Chicago, och även om Drink Deep inte är något undantag så skiljer den sig lite från de andra. Om jag trodde att Chicago kunde ha varit i kaos tidigare så ändrade jag åsikt ganska fort i den här boken. För här händer en naturkatastrof efter den andra och samtidigt som folket i staden anklagar vampyrerna, så måste Huset stå ut med både vampyr- och människopolitik som kan orsaka dess nedgång. Man kan iallafall inte klaga på att det aldrig händer något!

Jag tycker att Merit är en sådan häftig karaktär! Jag älskar henne! När hon inte är ute och kicks ass så hänger hon antagligen med resten av vampyrerna i Huset eller läser någon bok - hon är som den perfekta förebilden! Gillar dessutom att man får reda på så mycket om de andra vampyrerna/människor/andra karaktärerna i boken utan att det känns påtvingat eller abrupt.

Det enda jag egentligen har att klaga på var att jag redan i början kunde lista ut vem som stod bakom allt sagda kaos i Chicago. Det var ganska tydligt, och även om det tog sin lilla tid för Merit att också fatta så kan jag faktiskt förstå varför det tog så lång tid för henne. Ibland vill man helt enkelt inte inse vissa saker, speciellt när det rör sig om personer som står en nära.

Som sagt så var Drink Deep för mig den bästa boken i serien hittills, kan inte vänta på att få läsa nästa bok! (tur att jag redan har den hemma! ^^)

Favoritkaraktär: Merit
Bästa del/scen: Vid den stora händelsen i slutet. ^^


Citat
“I walked inside and paused for a moment to breathe in the scent of paper and dust—the perfumes of knowledge.”

“He grinned. "And you've got yourself a nickname. I'm thinking 'Shorty'"
"I'm five eight without heels."
"It's not a description. It's a nickname. Get used to it, Shorty."
We stood there for a moment, waiting for the tension to evaporate. When it did, we smiled at each other. "Don't call me Shorty," I told him.
"Okay, Shorty."
"Seriously, that's very immature."
"Whatever you say, Shorty. Let's call it a night."
"Fine by me."
I'd worry about the humiliation in the morning.

Andra delar i serien:
1. Some Girls Bite
2. Friday Night Bites
3. Twice Bitten
4. Hard Bitten
5. Drink Deep
6. Biting Cold
7. House Rules
8. Biting Bad
9. Wild Things
10. Blood Games

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar