fredag 27 december 2013

3 x Minirec: Juliet Immortal, Sweet Evil & Etiquette & Espionage!

Jag fortsätter med minirecensioner eftersom jag vill "rensa mitt lager" innan 2014 börjar. =P

Juliet Immortal (Juliet Immortal #1) av Stacey Jay
Goodreads... 306 sidor, utgiven 2011

Jag har egentligen aldrig läst Shakespears "Romeo och Julia", så det var kanske lite dumt att läsa en omtolkning på den. Men Jay gör tillräckligt många återkopplingar till originalet så att även en totalt ovetande person som jag kunde förstå vad som hade hänt i Juliet och Romeos förflutna. 

I övrigt så gillade jag berättelsens tvist - att det pågår en kamp för att "souls of true lovers" ska kunna vara tillsammans. Juliets uppdrag är att föra samman dem, medan Romeo kämpar för det motsatta. Det var en väldigt annorlunda läsning och jag tyckte att Jay lyckades väldigt bra med att karaktärerna och uppbyggnaden av berättelsen, även om jag tyckte att slutet kändes lite platt. 

Betyg: 4/5 stjärnor!




Sweet Evil (Sweet Evil Trilogy #1) av Wendy Higgins
Goodreads.... 453 sidor, utgiven 2012

Den här boken överraskade mig redan från första sidan. Jag förväntade mig en typiskt paranormal romance a la Twilight, men Sweet Evil är inte alls som någon bok jag har läst förut!

Anna är en otroligt intressant karaktär att följa, och jag är väldigt nyfiken på hur hon kommer att utvecklas i resten av serien. Jag gillade även de flesta sidkaraktärer, speciellt Kaidan och Kopano. De är helt enkelt för coola för att inte gilla! ^^

Betyg: 4/5 stjärnor!



Etiquette & Espionage (Finishing School #1) av Gail Carriger
Goodreads... 312 sidor, utgiven 2013

Jag har varit ett stort fan av Gail Carriger ända sedan jag läste Soulless förra sommaren, så självklart skaffade jag hem hennes "nya" bok rätt så fort efter att den hade kommit ut. Att den sedan bara samlade damm i min bokhylla under ett halvår är bara en tillfällighet. =P 

I jämförelse med Carrigers tidigare serie så tycker jag att Finishing School har mycket mer steampunk-tema över sig. Med robotar, luftskepp (skolan!) och alla små prylar de använder! Älskar allt! Boken är så rolig och Carrigers språk är fortfarande lika underbart att läsa. Rekommenderas varmt dubbelt om!

Betyg: 4/5 stjärnor!

2 kommentarer: