lördag 7 december 2013

Nikkis Dagbok: Berättelser från ett (inte så) fantastiskt liv - Rachel Renée Russel

Nikkis Dagbok: Berättelser från ett (inte så) fantastiskt liv (Dork Diaries #1) av Rachel Renée Russel
Goodreads

Genre: grafisk novel, contemporary, YA
Sidantal: 282
År: 2013

Tack till Modernista för recensionsexemplaret!

Handling
I Berättelser från ett (inte så) fantastiskt liv får vi följa fjortonåriga Nikki Maxwell som i sin dagbok skildrar sitt liv med alla dess utmaningar.
Vi får veta hur det är när hon flyttar till en snobbig ny skola, för en storslagen kamp med sin mamma om att få en iPhone, om hennes entusiasm för teckning och konst, och om hennes hatkärlek till den nya skolans drottning, en tjej vid namn MacKenzie som blir Nikkis rival i skolans konsttävling.
Nikki skriver och ritar i sin dagbok om sina vänner, förälskelser, om sin familj och om att vara populär eller inte i skolan. Boken är rikt illustrerad med teckningar och seriestrippar. En given hit för tjejer från 9 år och uppåt.

Bedömning & Tankar
Nikkis Dagbok är en bok med många överraskning. Jag visste inte ens att boken existerade innan den hamnade i min brevlåda, så ett dubbelt tack till Modernista förlag för att ha gett mig ett exemplar och för att ha visat mig att den finns. ^^

Mitt första läs-intryck av boken var kanske inte någon av de bästa, för jag trodde faktiskt att jag skulle avsky boken efter bara de 5 första sidorna. Jag stod helt enkelt inte ut med Nikkis berättarröst, tyckte hon verkade så gnällig och oförskämd att jag bara ville kasta boken i väggen. Men efter ett tag så blev det faktiskt bättre, Nikki mognade verkligen och började istället "tala om" vad som händer i hennes liv och inte bara om det hon önskar sig hela tiden, och det var då jag verkligen började uppskatta hennes humor och berättelsen i sig.

Boken påminner väldigt mycket om böckerna i Diary of a Wimpy Kid serien, med skillnaden att man följer en tjej istället för en kille. Annars så är det ganska stor likhet, båda är skrivna som en dagbok och innehåller illustrationer. Om jag skulle välja mellan Nikkis Dagbok och Diary of a Wimpy Kid så tycker jag att NK är bättre, mest för att jag tycker att Nikki är så mycket mer mogen än Greg och inte störde mig lika mycket på henne.

Om man letar efter något väldigt lätt och roligt att läsa så rekommenderar jag verkligen Nikkis Dagbok!

Favoritkaraktär: Nikki
Bästa del/scen: slutet


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar