fredag 29 november 2013

My Ex From Hell - Tellulah Darling

My Ex From Hell (The Blooming Goddess Trilgy #1) av Tellulah Darling
Goodreads

Genre: omtolkning, paranormal romance, YA
Sidantal: 272
År: 2013

Handling
My Ex From Hell is a YA romantic comedy/Greek mythology smackdown. Love meets comedy with a whole lot of sass in book one of this teen fantasy romance series. Compared to Kai and Sophie, Romeo and Juliet had it easy.

(Den officiella beskrivningen var egentligen mycket länge, men den avslöjar också väldigt mycket av handlingen. Så tog bara med den lilla beskrivningen som står under, om ni är intresserade av hela så klicka bara på Goodreads-länken högst upp i recensionen.)

Bedömning & Tankar
My Ex From Hell är en bok som bjuder på många överraskningar redan från första sidan. Den är rolig och spännande, men den är direkt inte den mest realistiska boken jag har läst. 

Det bästa med boken var helt klart humor. Jag skrattade och flinade mig genom i stort sett hela handlingen, och jag drogs verkligen med av all spänning och all drama mellan karaktärerna. Huvudkaraktärens Sophies berättarröst har den där härliga sarkastiska tonen som finns hos många andra av mina favoritkaraktärer i andra böcker. 

När det gäller karaktärerna så är dem precis lika härliga! Sophie med sin humor, hennes bästa vän Hannah som är otroligt smart, nördiga Theo och så klart Kai... åh, Kai - det är sällan jag läser om en så komplicerad relation som den mellan Sophie och Kai! Snacka om historia! 

Något som jag dock störde mig på väldigt mycket (speciellt i början) var trovärdigheten. Jag kunde inte för ett ögonblick faktiskt tro på något jag läste, men efter att jag kom över min "störighet" så började jag faktiskt uppskatta de orealistiska delarna av handlingen. 

För alla som älskar böcker som påminner om Percy Jackson så kan jag tänka mig att många kommer att gilla den här också.

Favoritkaraktär: Sophie
Bästa del/scen: slutet



Citat
“Because when you’ve been around forever, you have to find something outside yourself to believe in or go mad. I believe in humanity. I believe in you.”

Andra delar i serien:
1. My Ex From Hell
2. My Date From Hell
3. My Life From Hell

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar