fredag 22 november 2013

The House of Hades - Rick Riordan

The House of Hades (The Heroes of Olympus #4) av Rick Riordan
Goodreads

Genre: fantasy, spänning, YA
Sidantal: 583
År: 2013

(Obs! Se upp för STORA spoiler från tidigare delar i serien!)

Handling
At the conclusion of The Mark of Athena, Annabeth and Percy tumble into a pit leading straight to the Underworld. The other five demigods have to put aside their grief and follow Percy’s instructions to find the mortal side of the Doors of Death. If they can fight their way through the Gaea’s forces, and Percy and Annabeth can survive the House of Hades, then the Seven will be able to seal the Doors both sides and prevent the giants from raising Gaea. But, Leo wonders, if the Doors are sealed, how will Percy and Annabeth be able to escape?

They have no choice. If the demigods don’t succeed, Gaea’s armies will never die. They have no time. In about a month, the Romans will march on Camp Half-Blood. The stakes are higher than ever in this adventure that dives into the depths of Tartarus.

Bedömning & Tankar
Hur kan jag beskriva min lycka nu när jag äntligen har läst ut The House of Hades? Riordan bjuder som vanligt ett spännande äventyr, den enda skillnaden nu är att ribban har höjts ännu högre. Så mycket står på spel och bara ett enda misstag kan orsaka jordens undergång (ingen press alls!).  

Under större delen av året innan The House of Hades kom ut så funderade jag på vilka av våra sju hjältar vi skulle få följa. Så jag nästan dog av lycka när jag fick reda på att man skulle få läsa från allas PoV!! Och att Riordan lyckades skriva det så bra utan att det blev förvirrande tycker jag är väldigt skickligt och bra gjort! =)

Jag skulle kunna skriva hur långt som helst om hur bra boken var, men det skulle i längden nog bli ganska tråkigt (för läsaren iaf, jag delar gärna med mig av mina åsikter av boken!) så därför kan vi bara konstatera att jag verkligen älskade handlingen och att bara jag dog några gånger under läsningen! ^^

En av de bästa sakerna med boken är helt klart karaktärerna! Jag älskar verkligen att få läsa om Percy, Annabeth, Nico, Frank, Hazel, Piper, Coach Hedge, Jason, Leo och så många andra. ^^ Det bjuds även på några väldigt stora avslöjanden, men jag tycker bara att det är positivt att de är med. Det gör att jag faktiskt kan ta boken på större allvar och faktiskt tänka mig att handlingen är rätt så realistiskt.

Det är onekligen några mörka element med i The House of Hades. Det är lite som om Riordan har tagit tillfället och visat att livet som en halvgud faktiskt påverkar dem och världen mer än vad man först trott. Detta märks väldigt mycket på Percy och Frank, som båda visar en mörkare sida av deras personligheter.

Jag kan tipsa om att läsa novellen Percy Jackson and the Sword of Hades innan den här boken. Mest för att det kan underlätta läsningen eftersom en karaktär från den berättelsen spelar en stor roll i Percy och Annabeths [uppdrag med att fly ifrån Tartarus.]

Att The House of Hades är en av mina favoritböcker i år är ingen större överraskning, däremot det som överraskar mig är hur förvånad jag blir varje gång det visar sig att jag älskar hans böcker mer och mer för varje år som går! Rekommenderar alla Riordans böcker!!!

Favoritkaraktär: Percy, Annabeth, Nico och [Bob] - så svårt att bestämma! ^^
Bästa del/scen: Så många! Kan inte välja! *.*



Citat
“Love is no game! It is no flowery softness! It is hard work- a quest that never ends. It demands everything from you- especially the truth. Only then does it yield rewards.”

“Tell the sun and stars hello for me.”

“Annabeth’s voice caught on the word friend. Percy was a lot more than that. Even boyfriend really didn’t cover it. They’d been through so much together, at this point Percy was part of her—a sometimes annoying part, sure, but definitely a part she could not live without.”

Andra delar i serien:
4. The House of Hades
5. The Blood of Olympus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar