fredag 1 november 2013

Dark Triumph - Robin LaFevers

Dark Triumph (His Fair Assassin #2) av Robin LaFevers
Goodreads

Genre: fantasy, historisk, YA
Sidantal: 385
År: 2012

Handling
Sybella arrives at the convent’s doorstep half mad with grief and despair. Those that serve Death are only too happy to offer her refuge—but at a price. The convent views Sybella, naturally skilled in the arts of both death and seduction, as one of their most dangerous weapons. But those assassin's skills are little comfort when the convent returns her to a life that nearly drove her mad. And while Sybella is a weapon of justice wrought by the god of Death himself, He must give her a reason to live. When she discovers an unexpected ally imprisoned in the dungeons, will a daughter of Death find something other than vengeance to live for?

Bedömning & Tankar
Ändå sedan jag läste Grave Mercy så har jag verkligen längtat efter att få läsa Dark Triumph. Anledningen? För att äntligen få läsa om en av mina favoritkaraktärer, Sybella. ^^

Redan vid Sybellas debut i första boken så fängslades jag av hennes personlighet och historia, trots att man bara fick se henne som en galen ung kvinna i en scen. Men det var tillräckligt för att väcka min nyfikenhet, från det ögonblicket ville jag verkligen veta mer om henne. Och då efter att ha läst Dark Triumph, kan jag bara beundra LaFevers begåvning med att ha kunnat skapa en sådan komplicerad och samtidigt mänsklig karaktär. 

En annan underbar karaktär som också dök upp tidigt i handlingen var Beast, en krigare som under första boken antogs vara död (eller det var iallafall så jag fattade det). Gissa bara hur glad jag blev över att han faktiskt levde! Hans karaktär är nästan lika intressant som Sybellas! =P

Något som jag verkligen gillade med handlingen i Dark Triumph var att den var full av äventyr och massor av action, och inte en massa politik som tog upp större delen av Grace Mercy. Det gav en helt annan känsla till hela världen som LaFevers har byggt upp, fokuset drogs från att ha handlat om alla allianser mellan så många olika karaktärer, till att handla mer om livet som en Dödens dotter och hur dem faktiskt kan leva sina liv. Något som jag fann väldigt intressant!

Jag rekommenderar verkligen den här serien till alla som gillar härliga karaktärer och en spännande handling!

Favoritkaraktär: Beast! <3
Bästa del/scen: slutstriderna

Citat
“You love me?'
'Yes, you great lummox. I love you.'
He lets out a sigh. 'Sweet Camulos! It's about time.”

Andra delar i serien:
1. Grave Mercy
2. Dark Triumph
3. Mortal Heart

1 kommentar:

  1. Precis läst ut Grave Mercy. Och åh, får Beast vara med i nästa? Hoho, lika bra att beställa fortsättningen direkt då! :D

    SvaraRadera