lördag 9 november 2013

The Ring of Solomon - Jonathan Stroud

The Ring of Solomon (Bartimaeus #0.5) av Jonathan Stroud
Goodreads

Genre: historisk, fantasy, YA
Sidantal: 434
År: 2010

Handling
Fans of Jonathan Stroud's Bartimaeus books will devour this book - a cracking adventure brimming with magic, intrigue and a treasure trove of characters that the reader can't help but fall for.

We find everyone's favourite irascibly insolent djinni serving at the court of King Solomon in 950 BC Jerusalem, where he is causing his customary chaos and must help a girl assassin sent by the Queen of Sheba steal the all-powerful ring of Solomon.

Bedömning & Tankar
Bartimaeus är en av mina favoritdemoner som jag någonsin har läst om - han är helt enkelt bara för härlig och roligt! Kan alltid lita på att han får mig att skratta oavsett situation. =) Så därför var det med stora förväntningar jag påbörjade The Ring of Solomon (som för övrigt har stått i min bokhylla oläst över ett år... hoppsan!) Och levde då boken upp till mina förväntningar? Till min stora glädje gjorde den det faktiskt!

Boken utspelar sig långt innan Bart möter Nathaniel i Amuletten från Samarkand, så tidigt som under den tiden då Solomon styrde i Jerusalem. Och jag tycker att Stroud lyckas väldigt bra med miljön och karaktärerna, och tillsammans med hans sätt att berätta blev det många spännande stunder och händelser! (var dock en sak jag störde mig på, se nästa stycke för det!)

Hade lite problem med det ganska moderna språket i ett över 2000 års gammalt samhälle, men med Barts härliga humor och roliga upptåg så skrattade jag snarare åt slangen Stroud hade med i texten. Det var helt enkelt för absurt, men på ett bra sätt. =)

Jag tycker det var intressant att jämföra Bart som han är i den här boken, mot hur man lär känna honom i trilogin med Nathaniel. Han är inte så förändrad i sättet, men i sina värderingar är han väldigt annorlunda. Så annorlunda att jag faktiskt till gick tillbaka till Magikerns Port för att kolla vilka år han spendera i Egypten (de åren då han var med om en viss händelse som förändrade honom väldigt mycket) och som jag trodde utspelar sig The Ring of Solomon några århundrade (tusen?) innan den. Det var faktiskt ganska intressant att läsa honom med alla hans fördomar

Om ni har gillat de tidigare böckerna om Bartimaeus så kan jag garantera att ni kommer att älska The Ring of Solomon!

Favoritkaraktär: Bart!
Bästa del/scen: slutstriden


Citat
“Can you define "plan" as "a loose sequence of manifestly inadequate observations and conjectures, held together by panic, indecision, and ignorance"? If so, it was a very good plan.” 

“Besides, if you're going to die horribly, you might as well do it with style.” 

Andra delar i serien:
0.5. The Ring of Solomon
1. Amuletten från Samarkand
2. Golems Öga
3. Magikerns Port

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar