måndag 22 juni 2015

Stjärnstenen

Stjärnstenen av Jo Salmson
Serie: Drakarnas öde #1
Sidantal: 304
Utgiven: 2015
Språk: Svenska
Betyg: 3/5 stjärnor


Jag vet sedan tidigare att Salmson är riktigt bra på att dikta upp spännande världar och hitta på äventyr, och det bevisar hon igen med Stjärnstenen som är första boken i hennes nya serie. 

Stjärnstenen handlar om flickan Nea som är väldigt nära att uppfylla sin dröm om att bli stjärnskådare, någon som tittar in i Stjärnstenen och ser händelser som utspelar sig långt borta. Detta sammanfattar bokens handling i början och om du vill veta vad som händer så får du läsa boken!

Som nämnt ovan så gillar jag verkligen världen som Salmson har skapat i den här boken, speciellt med tanke på att det finns både drakar och magi (och trots att jag inte fick se så mycket av någon av vardera). Jag tycker helt klart att båda är ett måste för att skapa en riktigt bra fantasy bok!

Något som jag verkligen märkte under läsningen var att boken är riktad mot en målgrupp som är lite yngre än min. Jag gissar på att Stjärnstenen egentligen är för personer mellan 9-12 år och jag förstod efter ett tag eftersom språket är väldigt enkelt och handlingen sker kronologiskt och inte har så många sidberättelser. Egentligen har jag inga problem med att läsa den här typen av böcker, eftersom jag mest är ute efter själva berättelsen en bok berättar, men jag önskade flera gånger att takten i boken skulle öka lite och att det skulle hända lite fler grejer.

Men trots det så gillade jag verkligen Stjärnstenen och jag kan inte vänta på att få läsa nästa bok i serien! Rekommenderas!


Det bästa med boken: världsuppbyggnaden
Vad jag blev besviken på: språket, för boken var verkligen riktat mot en yngre målgrupp än min

Andra böcker i serien:
1. Stjärnstenen
2. Untitled

Tack till Bonnier Carlsen för recensionsexemplaret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar