lördag 27 juni 2015

Isskeppet

Isskeppet av Peter Bergting
Serie: Trolldomsakademin #2
Sidantal: 224
Utgiven: 2015
Språk: Svenska
Betyg: 3/5 stjärnor

Obs! Se upp för spoilers från tidigare delar i serien!


Bergting fortsätter med sin charmiga serie om en trolldomsakademin mitt i Morwhayle, även denna gång med ett fokus på ett mysterium som Miranda, Orville och Emmi ska lösa. 

I Isskeppet så får vi reda på mer om Mirandas förmåga och historien om Morwhayle. Det är helt klart intressant att få veta mer om båda, men samtidigt så känner jag att det finns massor i handlingen som inte får utrymme - som frågan med Orville och Scurvley Briskit samt mer om Emmi förflutna och färdigheter. Det skulle helt klart vara jätteintressant om detta fick lite mer utrymme i handlingen.

Miranda växer verkligen som person i handlingen och råkar ut för alla möjliga konflikter, vilket gör att man får se många sidor av henne samt hur hon hanterar olika situationer.

Som i sina andra böcker har Bergting även i Isskeppet gjort illustrationer som passar väldigt bra in i handlingen och de är helt klart bland det bästa med boken!

Jag vet inte om det bara är jag men i början gick läsningen ganska långsamt för mig. Det kändes som om handlingen aldrig gick speciellt långt utan trampade på samma ställa under flera kapitel. Men till slut så gick den framåt och då blev den riktigt bra. Jag gillar speciellt hur Bergting har skrivit om lite annorlunda varelser som inte syns så ofta i barn- och ungdomsböcker.

Isskeppet är utan tvekan en uppföljare som följer samma steg som sin föregångare och jag ser verkligen fram emot att få läsa vad som kommer att hända med Miranda, Emmi och Orville i nästa bok.


Det bästa med boken: bilderna och slutet.
Vad jag blev besviken på: att läsaren inte får reda på mer om vissa saker.

Andra böcker i serien:
1. Eldhäxan
2. Isskeppet
3. Untitled

Tack till Semic Förlag för recensionsexemplaret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar