torsdag 25 juni 2015

Fangirl

Fangirl av Rainbow Rowell (eng. Fangirl)
Sidantal: 427
Utgiven: 2015
Språk: Svenska
Betyg: 4/5 stjärnor


Det var bara lite över ett år sedan då jag läste Rowells Eleanor & Park, vilket var en kärlekshistoria som blow my mind (!), och självklart var jag då också tvungen att läsa Rowells andra bok, Fangirl, som bara för ett litet tag sedan kom ut på svenska. 

Fangirl handlar om tjejen Cath som ska börja på universitetet, vilket hon inte alls gillar. Från att vara bästis med sin tvilling Wren, bott hemma och skrivit sina fanfiction-berättelser, så vänds hela hennes liv upp och ner. I överlag så tycker jag verkligen hand om bokens handling. Speciellt gillade jag inriktningen med college och fanfiction, eftersom jag är intresserad av det ena och förhoppningsvis kommer börja med det andra i höst.

Om det är något som Rowell är riktigt bra på så är det att skapa karaktärer som känns äkta. De har sådana personligheter och djup att det är svårt att tänka att de inte är verkliga. Som Cath exempelvis som har flera drag som jag verkligen kan känna mig igen i, vilket gjorde att jag kunde relatera till henne och berättelsen bättre.

Jag gillade att Rowell tog sin tid med både karaktärerna och handlingen - att hon hela tiden byggde upp dem och inte rusade med något.

Något jag hade problem med var att jag ganska tidigt kunde förutse vissa händelser i slutet, vilket var lite trist. Men jag njöt ändå av boken och rekommenderar den verkligen till alla!



Det bästa med boken: uppbyggnaden och karaktärerna
Vad jag blev besviken på: förutsägbarheten

Andra böcker jag har läst av Rowell:
Eleanor & Park

Tack till Berghs Förlag för recensionsexemplaret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar