tisdag 9 juni 2015

Vit som snö

Vit som snö av Salla Simukka (finska. Valkea kuin lumi)
Serie: Lumikki Andersson #2
Sidantal: 250
Utgiven: 2015
Språk: Svenska
Betyg: 4/5 stjärnor

Obs! Se upp för spoilers från tidigare delar i serien!


Simukka fortsätter att imponera med sin Lumikki Andersson serie! Jag har blivit helt förälskad i hennes böcker som är den perfekta blandningen av spänning, thriller och vanligt liv. Vit som snö bjuder på en hel del mysterium och stora överraskningar.

Vit som snö skiljer sig från Röd som blod på det sättet att den utspelar sig i Prag, då Lumikki spenderar ett tag där under sitt sommarlov. Helt utan förvarning stöter Lumikki på en person som påstår att hon är hennes [Lumikki] syster. 

Jag gillade att Simukka gjorde ett så tvärt miljöombyte, för det gav helt andra förutsättningar för handlingen än om Lumikki hade varit hemma i Finland. Det var också riktigt intressant att läsa om staden eftersom det var så många detaljer med, och att få se det genom Lumikkis ögon var verkligen en härlig upplevelse!

Det är flera berättarröster som är med i boken, även om Lumikkis är med mest - och den jag gillade bäst. I andra fall kan jag vara lite skeptiskt till det eftersom jag gärna vill läsa en hel handling från ett perspektiv (blir mycket mer spännande då!) men Simukka lyckas göra det mer nervpirrande istället! Speciellt då det avslöjades mer om "systern". 

Något som jag blev lite fundersam över var Lumikkis reaktion när systern avslöjade sig själv i början av boken. Det känns lite konstigt att någon helt random skulle komma fram till en och säga "jag är din syster". Även om det var spännande att läsa om det i boken så känner jag att det inte verkar så troligt att något sådant skulle hända i verkliga livet.

Vit som snö är verkligen en toppenbra bok som håller jämna steg med sin föregångare i serien. Den bjuder på så mycket och ger sin läsare än den har bett om - rekommenderas varmt!


Det bästa med boken: miljöskildringarna och spänningen
Vad jag blev besviken på: trovärdigheten 

Andra böcker i serien:
2. Vit som snö
3. Svart som ebenholts

Tack till Rabén & Sjögren för recensionsexemplaret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar