lördag 13 juni 2015

Det Kongelige Bibliotek - Den Sorte Diamant

När jag var i Köpenhamn för ett tag sedan passade jag på att besöka Det Kongelige Bibliotek (Det Kungliga Biblioteket) även känt som Den Sorte Diamant (The Black Diamond) - och jag ångrar inte för ett enda ögonblick att jag gjorde det! För det är ett helt otroligt bibliotek och jag kunde helt enkelt inte sluta säga det under de få timmarna jag spenderade där!

Jag såg biblioteket på riktigt först under en guidad båttur på kanalerna i huvudstaden. Först var jag lite osäker på om det verkligen var The Black Diamond som jag såg, eftersom den var ganska långt borta och jag bara såg en stor svart byggnad. Men ju närmare båten kom och utsikten öppnade upp sig så blev jag säker på min sak, det var biblioteket jag har tänkt på i flera månader och längtat efter att få besöka.

Till slut kom båten ut från under en bro och jag hade en fri utsikt över biblioteket. Byggnaden är så stor att det är svårt att förstå att det är ett bibliotek (jag är helt klart vanare vid mindre). Den är helt svart och gjord av stål, betong och glas. Det är svårt att ens tänka sig att en sådan byggnad ska vara så vacker, men för mig så var den verkligen det.


Dagen efter båtturen gick jag till biblioteket för att ta en titt på insidan. Jag hade lite problem med att hitta entrén men efter lite letande hittade jag den. Det kan också ha dröjt lite eftersom jag var väldigt upptagen med att titta uppåt och försöka inse att denna vackra skapelse var en byggnad helt ägnad åt böcker.

Jag tror att det ungefär 6-7 våningar (har glömt det exakta antalet) och i mitten av byggnaden öppnar det upp sig mellan våningarna, vilket innebär att jag från första våningen kunde se upp till taket och avsatser till alla våningar mellan dem samtidigt som solen strålade in genom fönster-väggen bakom mig. Det var en sådan häftig upplevelse att jag bara stod där och stirrade hur längre som helst!


Det som var lite synd var att jag inte ägnade så mycket tid åt att kolla vilka böcker som The Black Diamond har. Jag såg dock flera läsesalar och utrymmen med hur många böcker som helst. Min uppmärksamhet var helt enkelt på något annat än själva böckerna denna gång, det var på biblioteket själv.


Som redan sagt så såg jag inte allt som The Black Diamond har att erbjuda, men det jag såg har gjort att jag vill besöka biblioteket igen och spendera en hel dag där. Det är helt klart ett av de vackraste byggnader och bibliotek jag har sett, och det har fått mig att inse att jag vill se andra bibliotek i världen.

Om du är intresserad av att ta reda på mer om Det Konglige Bibliotek kan du klicka in dig på deras hemsida här, eller varför inte göra ett besök?

2 kommentarer: