fredag 14 december 2012

Of Poseidon - Anna Banks

Of Poseidon (Of Poseidon #1) av Anna Banks
Goodreads

Genre: paranormal romance, urban fantasy, YA
Sidantal: 326
År: 2012

Handling

Galen is the prince of the Syrena, sent to land to find a girl he's heard can communicate with fish. Emma is on vacation at the beach. When she runs into Galen — literally, ouch! — both teens sense a connection. But it will take several encounters, including a deadly one with a shark, for Galen to be convinced of Emma's gifts. Now, if he can only convince Emma that she holds the key to his kingdom . . . 

Told from both Emma and Galen's points of view, here is a fish-out-of-water story that sparkles with intrigue, humor, and waves of romance.


Bedömning & Tankar

Det var så länge sedan jag läste en bok om sjöjungfrur, så mina förhoppningar för boken var väldigt höga och jag blev jätteglad när den överraskade mig flera gånger på rad.

Redan i första kapitlet så blev jag alldeles förbluffad. Jag kom att tänkta på artiklar jag har läst om saker man absolut ska undvika när man skriver böcker. Och jag kan räkna upp flera saker som Banks hade med i boken som fanns i dem artiklarna. Men istället för att tappa intresset blev jag ännu mer intresserad av att läsa den! Banks har ett fantastiskt språk och jag var hooked redan från början!

Jag har aldrig läst någonting som Of Poseidon. Den har så mycket humor samtidigt som den hade en allvarlig känsla över sig som gjorde att man kunde ta den på allvar och på så vis blev det hela väldigt realistiskt. Man kan inte låta bli att bli berörd över allt som händer Emma och Galen, det är för känslosamt alltså. 

Emma gillade jag redan från början. Hon är lojal, en bra vän, har sinne för humor och är den typen som jag gärna skulle vilja känna bättre. 


Mytologin var väldigt intressant, och med all historia som man läser i Galens PoV så blir man ännu mer intresserad. Den är en stor del av boken och ligger för det mesta bakom allt som händer, men det finns även ett helt samhälle med traditioner och regler, och bara det gör ju boken ännu mer läsvärd. Man kan inte leva utan att få reda på vad som kommer att hända med alla!

Till alla som gillar något annorlunda så föreslår jag verkligen att ni ska läsa Of Poseidon. Den är helt klart läsvärd och innehåller allt som man letar efter nuförtiden i en bok.

Favoritperson: Toraf

Bästa del/scen: spoilers [när Toraf kysser Emma på stranden för att göra Rayna svartsjuk]
Citat: “Emma this is not a joke. Look at your hands! They're... they're... wrinkled!"
"Yes that's because-"
"No way. I'm not going down for this. This isn't my fault."
"Toraf-"
"Galen will find some way to blame me though. He always does. 'You wouldn't have gotten caught if you didn't swim so close to that boat, tadpole.' No it couldn't be the humans fault for fishing in the first place-"
"Toraf."
"Or how about. 'Maybe if you'd stop trying to kiss my sister, she'd stop bashing your head with a rock.' How does my kissing her have anything to do with her bashing my head with a rock? If you ask me, it's just a result of poor parenting-"
"Toraf."
"Oh and my favorite: 'If you play with a lionfish, you're going to get pricked.' I wasn't playing with it! I was just helping it swim faster by grabbing its fins-"
"TOR-AF."
He stops pacing along the water, even seems to remember that I exist. "Yes, Emma? What were you saying?” 

- Emma och Toraf



Den hittills kompletta serien:
0.5. Lost Legacy
1. Of Poseidon
2. Of Triton

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar