lördag 1 december 2012

The Summoning - Kelley Armstrong

The Summoning (Darkest Power Trilogy #1) av Kelley Armstrong
Goodreads

Genre: Urban Fantasy, YA
Sidantal: 390
År: 2008

Handling

My name is Chloe Saunders and my life will never be the same again.

All I wanted was to make friends, meet boys, and keep on being ordinary. I don't even know what that means anymore. It all started on the day that I saw my first ghost - and the ghost saw me.

Now there are ghosts everywhere and they won't leave me alone. To top it all off, I somehow got myself locked up in Lyle House, a "special home" for troubled teens. Yet the home isn't what it seems. Don't tell anyone, but I think there might be more to my housemates than meets the eye. The question is, whose side are they on? it's up to me to figure out the dangerous secrets behind Lyle House...before its skeletons come back to haunt me.


Bedömning & Tankar

Jag har aldrig tidigare läst någon bok av Kelley Armstrong, men jag har sett massor av recensioner av hennes böcker. Så nyfikenheten vann över mig och jag lånade hem The Summoning, vilket jag nu är väldigt glad över att jag gjorde!

Bokens handling utspelar sig på ett ungdomshem (tror jag att det kan kallas), där flera "problemtonåringar" har hamnat av olika orsaker. De lever i huset, får undervisning, äter och sover där, och nu i efterhand tänker jag på att det mest påminner mig om ett mentalsjukhus som man ser i äldre filmer. 

Vissa scener var ganska läskiga, och man rycktes verkligen med i alla händelser. Det kändes mer som om det var jag än Chloe som levde i boken, men efter några djupa andetag kunde jag skilja äntligen mellan fantasi och verklighet. Det var dock en jättehäftig känsla! Inte så ofta det händer mig.

Karaktärerna var väldigt välutvecklade och deras skilda personligheter passade verkligen i boken, det kommer att bli jättekul att läsa vad som händer med alla i de andra böcker!

Jag avgudar böcker där författaren har lyckats fånga karaktärernas personligheter i text, som Armstrong har lyckats med Chloe. Hon har ett väldigt stort intresse och framtidsdrömmar att jobba i Hollywood med filmer. Hennes tankar och sättet hon ibland pratar har massor av anknytningar till det, hur hon skulle göra om scener eller hur hon kunde komma ihåg alla filmer som hon någonsin sett!

The Summoning var en jättebra bok med jämn takt som jag rekommenderar till alla som gillar fantasy i modern miljö!

Favoritkaraktär: Derek

Bästa del/scen: Flykten
Citat: "It´s completley dark. They won´t see me."
"Until they shine a flashlight on you."
"Oh."


Den kompletta serien:
1. The Summoning
2. The Awakening
3. The Reckoning

4 kommentarer:

  1. Det låter som en bok för mig! :)

    SvaraRadera
  2. Åh, jag älskar Darkest Powers trilogin! :) Gillade också hur Chloe tänker i filmer/filmscener. Tycker för övrigt att böckerna bara blir bättre och bättre. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va bra! Då har jag verkligen något att se fram emot. :D

      Radera