torsdag 27 december 2012

Magikerna - Lev Grossman

Tack till Pocketförlaget för förhandsexemplaret!


Magikerna (The Magicians #1) av Lev Grossman
eng. The Magicians (The Magicians #1)
Goodreads

Genre: äventyr, urban fantasy
Sidantal: 436
År: 2013

Handling
Quentin Coldwater är begåvad men olycklig. Han går sista året på high school och är bevisligen ett geni. Dock är han fortfarande hemligt besatt av en serie fantasyböcker han läste som liten, om det magiska landet Fillory. I jämförelse med det känns allting i det riktiga livet grått och meningslöst.

Allting förändras när Quentin oväntat blir antagen till Brakebills, ett hemligt och synnerligen exklusivt college i New York, där han ska komma att genomgå en grundlig och tuff utbildning i hur man praktiserar modern magi. Han bekantar sig också med annat man stöter på i college: vänskap, kärlek, sex, alkohol och droger. Trots det saknas någonting fortfarande, och magin skänker honom inte den lycka och äventyrslust han hoppats på.

Det finns heller ingenting som kan förbereda honom på den förbluffande upptäckt som väntar efter examen …

Bedömning & Tankar
En bok för ungdomar eller vuxna? Det var en fråga som jag ställde mig flera gånger under läsningen av Magikerna. Jag kom aldrig fram till något svar.

Handlingen varierade genom hela boken, ibland var den så seriös att jag satt som på nålar medan jag läste och ibland njöt jag bara av den avslappnade stämningen som berättelsen skapade. Men i slutet uppskattade jag att tempot ändrades genom hela boken, annars skulle den nog ha känts väldigt lång eller väldigt kort.

Quentin är nog en av de mest komplicerade karaktärer jag nog någonsin har följt. Jag menar, han är smart, begåvad och har vänner och förhållanden. Men efter hans år på skolan började han bli ganska korkad i sina handlingar, vilket fick honom att sänkas en del i mina ögon.

Jag uppskatta faktiskt det något mer avancerade språket, bara det att jag tog mig igenom och förstod meningarna fick mig att känna väldigt stolt - trots att det inte var så värst många meningar.

Eftersom hela boken utspelar sig på en episod av ca 6 år (fem år på skolan och sedan händelserna efter det) kunde den ibland kännas lite väl lång när jag sträcktläste den. Så efter halva boken började dela upp den så att jag bara läste några kapitel åt gången. Det fick verkligen handlingen att kännas mycket mer spännande, för då fick jag ju gå runt och tänka på vad som skulle komma att hända, vilket fick mig att plocka upp den med mer iver ofta.

Jag rekommenderar boken till alla som letar efter en vuxenversion av Harry Potter med en blandning av verklighetens ljusare och mörkare sanningar.

Favoritkaraktär: Eliot
Bästa del/scen: Händelserna vid Marie Byrd Land
Citat: " Lyckan var en verklig, äkta, uppnåelig möjlighet. Den kom när man kallade på den. Eller nej, den lämnade en inte överhuvudtaget."
- Quentin


2 kommentarer:

  1. Texten om handlingen verkar jättespännande och bra! Tror det blir ett köp nästa år. En julklapp till mig själv! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom den kommer ut redan i januari, så blir det då antagligen en försenad eller en väldigt tidig julklapp. :P

      Radera