måndag 3 december 2012

Herrelös - Rachel Vincent

Herrelös (Shifters #1) av Rachel Vincent
eng. Stray (Shifters #1)
Goodreads

Genre: vuxen, fantasy, paranormal romance

Sidantal: 480
År: 2011

Handling

Det finns bara åtta kvinnliga varkatter kvar i världen. Jag är en av dem.
Jag ser ut som vilken student som helst, men jag är en varkatt – en shapeshifter – och jag lever i två världar. Trots mina föräldrars protester har jag lyckats undkomma min flocks alla krav och förväntningar och skapat mig ett normalt liv. Ända tills en strykarkatt överföll mig.
Jag hade varnats för strykarkatter – varkatter utan flock, ständigt på jakt efter någon som jag: en attraktiv och fertil hona. Jag undkom men fick veta att två av mina medkatter försvunnit. Min närkontakt med faran var allt flocken behövde för att kalla mig tillbaka, för min egen säkerhet påstod de. Men jag är ingen kattunge och är beredd att utmana vem som helst –och vad som helst. Även herrelösa strykarkatter …
Bedömning & Tankar
För alla som läser engelska YA-böcker så ringer säkert Rachel Vincent och Soul Screamers kanske någon klocka. Men innan hon började skriva för ungdomar skrev hon på sin vuxenserie, Shifters

Herrelös är en ganska våldsam bok. Död, våldtäkt, kidnappning, tortyr är det mycket av i handlingen, men Vincent har lyckats skriva så bra att man inte lägger ner boken i avsky, dock rekommenderar jag boken till något äldre och inte så känsliga personer


Nu när den biten är avklarad av recensionen, går jag vidare med karaktärerna och handlingen. 


I början tyckte jag att Faythe var väldigt omogen, men man ser framför sig hur hon växer upp till en person som tjejen i början inte alls var. Hon blir mer förståndigt, hon börjar förstå att hon har förpliktelser till sin flock och att hon inte längre kan springa ifrån dem. Faythe är i övrigt en väldigt stark tjej som kan ta hand om sig själv, Vincent lyckas i en bok visa många sidor av hennes personlighet och det var väldigt beundransvärt tycker jag. 

Jag har aldrig tidigare läst en bok med varkatter i huvudrollen, det var väldigt annorlunda och kul. Detta måste nästan vara den perfekta boken för kattälskare, jag märkte flera gånger kattlika beteenden som fick mig att flina. Tyckte dessutom det var intressant hur varkatterna förvisade varulvarna som "hollywoods påhitt", eller med andra ord att de (varkatterna) inte tror att de fanns. 

Herrelös är inte den bästa boken av Rachel Vincent, men den är samtidigt inte dålig. Eftersom jag redan har läst hela serien förut, så vet jag att handlingen kommer bli mycket bättre från andra boken till sista. Denna bok är mer som ett sätt att fånga en persons intresse att läsa vidare. 

Favoritkaraktär: Faythe

Bästa del/scen: återföreningen med Marc
Citat: "Tydligen gjorde Shakespeares samlade verk ett ordentligt intryck. Och mamma som jämt sa att jag aldrig skulle få någon användning för en examen i litteraturvetenskap. Ha! Jag skulle vilja se henne övermanna någon med ett förkläde och en kakpress."



Den kompletta serien:
1. Herrelös (eng. Stray)
2. Nio Liv (eng. Rouge)
3. Flocken (eng. Pride)
4. Bytet (eng. Prey)
5. Riven (eng. Shift)
6. Sista Striden (eng. Alpha)

1 kommentar:

  1. Svar: Ryggsäck + många påsar is the shit! XD Biblotikarien kollade lite konstigt på mig när jag hade så många, haha

    SvaraRadera