söndag 2 december 2012

Enclave - Ann Aguirre

Enclave (Razorland #1) av Ann Aguirre
Goodreads

Genre: dystopi, äventyr, YA
Sidantal: 259
År: 2011

Handling
New York City has been decimated by war and plague, and most of civilization has migrated to underground enclaves, where life expectancy is no more than the early 20's. When Deuce turns 15, she takes on her role as a Huntress, and is paired with Fade, a teenage Hunter who lived Topside as a young boy. When she and Fade discover that the neighboring enclave has been decimated by the tunnel monsters--or Freaks--who seem to be growing more organized, the elders refuse to listen to warnings. And when Deuce and Fade are exiled from the enclave, the girl born in darkness must survive in daylight--guided by Fade's long-ago memories--in the ruins of a city whose population has dwindled to a few dangerous gangs.

Bedömning & Tankar
Dystopier blir bara bättre och bättre! Vad kan inte vara bättre än att världen går under och sedan uppleva vad som händer efter? Hmm, det där lät lite fel. Det är antagligen bättre att läsa om det och uppleva det genom andras ögon, än att själv leva i den verkligheten. 

Innan jag läste en massa recensioner på ganska många bloggar, som hyllade boken, hade jag aldrig hört talas om Enclave. Så när jag gick förbi den på biblioteket så lånade jag den på en gång! Vilket jag inte har ångrat en enda minut!

Det finns inte så mycket negativt att säga om Enclave, inte från mig i alla fall. Den hade allt; tempo, spänning, romans, vänskap, förräderi och så mycket mer! Deuce hade en väldigt stark berättarröst, en av de bättre jag har läst faktiskt. Hon var inte överdrivet kaxig, hon konstaterade bara att hon hade förmågan att kunna spöa folk - om inte det är ödmjukhet, vad är det då?

Trots att Deuce var min favoritkaraktär i boken, så hamnade Fade på en stark andra plats. Men jag störde mig lite på honom under andra halvan av handlingen. Men jag kan ändå förstå hur Aguirre tänkte där. Fade kommer från början inte från samma ställe som Deuce, och att låta honom möta hans förflutna var ett sätt att få en spänning mellan karaktärerna. Men det tänker jag på först efter att jag hade läst ut boken. :-P

En sak med dystopier som jag tänker på just nu när jag skriver recensionen, är att de ofta tar upp saker som överlevnad och sammanhållning i ett samhälle som annars inte längre existerar eller som är korrupt. Författarna skriver själva hur människor kan reagera i en leva-eller-dö situation, hur lågt man kan gå för att själv överleva och om man tänker mest på sin egen eller andras överlevnad. Det är väl en orsak till varför dystopier är så populära kan jag tänka mig!

I Enclave är världen uppdelad, det finns flera folk som lever på olika platser och som alla har olika samhällsstrukturer. I handlingen får Deuce och Fade träffa ganska många, vilket ger Aguirres värld ett stort djup. Och det verkligen intressant, författaren lyckades ge en väldigt bred bild av världen trots det snabba tempot hon hade. En teknik att avundas!

Så alla ni som gillar dystopier och zombier, läs Enclave så fort ni kan! 

Favoritkaraktär: Deuce
Bästa del/scen: slutet
Citat: “He was the heat of a fire and the sweetness of the moon I'd only just met.”  
- Deuce



Den hittills kompletta serien:
1. Enclave
2. Outpost
3. Horde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar