torsdag 20 december 2012

Forgotten - Cat Patrick

Forgotten av Cat Patrick
sv. När jag vaknar finns du inte
Goodreads

Genre: paranormal, YA

Sidantal: 276
År: 2011

Handling

Each night when 16 year-old London Lane goes to sleep, her whole world disappears. In the morning, all that's left is a note telling her about a day she can't remember. The whole scenario doesn't exactly make high school or dating that hot guy whose name she can't seem to recall any easier. But when London starts experiencing disturbing visions she can't make sense of, she realizes it's time to learn a little more about the past she keeps forgetting-before it destroys her future.

Part psychological drama, part romance, and part mystery, this thought-provoking novel will inspire readers to consider the what-if's in their own lives and recognize the power they have to control their destinies.


Bedömning & Tankar
Jag hade från början tänkt köpa Forgotten till min 2013-beställning, men av en slump så fick jag se den på biblioteket så jag lånade hem den istället. Alltid bra att kolla om biblioteket har boken om man är tveksam till den. :-)

Forgotten var en helt enastående bok som inte liknar något jag läst förut. Den är väldigt fint skriven, och det kändes som om det hände mer än det egentligen gjorde. Man drivs med av Londons berättarröst, och hur hon hanterar med att inte kunna minnas sitt förflutna, utan bara sin framtid.

Böcker som har ämnen som minnen tycker jag är otroligt intressanta att läsa, både för att det verkligen är spännande och för att jag är något av en vetenskapssnörd. Men Patrick har skapat en helt unik form av hur man kan minnas saker, något som verkligen står ut bland alla andra böcker om likande ämnen. London minns inte saker som har hänt, men hon kommer ihåg allt som kommer att hända. 


Själva handlingen fokuserar mer på karaktärer än på egentliga händelser, vilket var en trevlig omväxling ifrån alla actionfyllda böcker jag i normala fall läser. Man får läsa om hur London klarar av sitt vardagsliv med stöd av hennes mamma och bästa vän, samt hur hon klarar av att ha en pojkvän utan att avslöja hennes egentliga tillstånd.


London påminner mig väldigt mycket om en normal tonåring (minus minnet då), hon går i skolan, umgås med vänner och gör allt det där man gör i tonåren. Hon och Lukas har sina problem i sitt förhållande, de bråkar och löser dem. Hon ljuger ibland, men hon har ändå ett gott hjärta och sätter i vissa fall andras behov framför hennes egna. Allt detta gjorde att jag gillade henne med en gång!

Jag rekommenderar denna till alla som letar efter en väldigt annorlunda bok att läsa. Man kommer nog aldrig att hitta en bok som Forgotten igen. 

Favoritkaraktär: London

Bästa del/scen: första dejten
Citat: “Funny how possibility can lift you. Funny how reality can slam you down.”


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar