onsdag 6 september 2017

Clockwork Angel

Clockwork Angel av Cassandra Clare
Serie: The Infernal Devices #1
Sidantal: 481
Utgiven: 2010
Språk: Engelska
Betyg: 5/5 stjärnor!

IMG_2942

The Infernal Devices är en av de få serier jag läste innan jag började blogga under 2012 (med undantag av Clockwork Princess som kom ut 2013) och som så inte har läst sedan 2011 (typ). Detsamma gäller The Mortal Instruments (återigen med undantag av City of Heavenly Fire). Detta gjorde att när jag funderade på att börja läsa Lady Midnight så kände jag att jag ville fräscha upp minnet av de tidigare böcker för att hänga med i allt som har hänt. Det gjorde att en omläsning av TID och TMI blev planerad och påbörjad.

Clockwork Angel utspelar sig under slutat av 1800-talet i London, England. Tessa Gray har rest från New York för att bo med sin bror som jobbar i staden. Direkt när Tessa kommer i land blir hon kidnappad. Hennes kidnappare är personer som tjänar någon kallad The Magister och på hans order tränas Tessa i att använda sina ovetandes krafter för hans syften. Till slut räddas Tessa av en grupp Shadowhunters som hjälper henne hitta svar.

Det är lite förunderligt hur mycket jag både kommer ihåg och har glömt bort av handlingen. Men samtidigt har jag en djupare förståelse för karaktärerna eftersom jag känner till det som ska hända (i stora drag iallafall). Jag har exempelvis mycket mer sympati för Will nu än första gången jag läste boken. Under läsningen märkte jag också att Clare beskriver sina karaktärer mycket genom handlingar och dialoger, medan den flytande berättartexten var rätt så neutral.

När det kommer till min favoritkaraktär i boken står det lika mellan Tessa, Jem och Will. Jag gillar dem alla och av olika anledning, och har svårt att välja en favoriter. Men en av dem anledningar är hur de fungerar ihop, deras förhållanden till varandra.

Clockwork Angel kommer nog länge förbli en av mina favoritböcker, dels på grund av nostalgi och dels på grund av hur mycket jag faktiskt gillar den.


Andra delar i serien:
1. Clockwork Angel
2. Clockwork Prince
3. Clockwork Princess

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar