måndag 18 september 2017

Heartless

Heartless av Marissa Meyer
Sidantal: 453
Utgiven: 2016
Språk: Engelska
Betyg: 3/5 stjärnor


Heartless är den första boken som Meyer skrev efter att The Lunar Chronicles var avslutad och som i de flesta av de fallen är jag otroligt nyfiken på hur författaren kommer skriva en helt ny värld. Som med hennes tidigare böcker är även denna bok är omtolkning, fast istället för klassiska sagor blev det denna gång en omtolkning på barnboken Alice i Underlandet av Lewis Carroll.

Catherine är den mest eftertraktande flickan i Underlandet och en favorit till Kungen, men hon har andra intressen. Hennes dröm är att öppna ett bageri och skapa de mest fantastiska bakverken. För hennes mamma är detta helt orealistiskt då Catherine istället kan bli drottning. Under en bal på slottet möter Catherine den mystiska Jest som hon börjar ett hemligt förhållande med.

Om en skulle se vilken ordning Heartless och Alice i Underlandet hamnar kronologiskt, så är Meyers omtolkning en prequel. Catherine är namnet på hon som senare blev Queen of Hearts. I Heartless får vi följa hur hennes utveckling, allt som händer henne och vad som driver henne att till slut bli drottning. En lite udda resa, men då är det ju faktiskt en bok i Carroll-anda.

Jag har lite blandade känslor inför boken som kan upplevas som lite extrema. Det finns vissa saker jag bara älskar med handlingen med en glödande passion, men samtidigt så var det vissa detaljer i boken som avslöjades alldeles för tidigt och som gjorde läsningen stundvis tråkig. Som huvudkaraktär gick Catherine upp och ner för mig, det var först senare som jag började gilla henne (speciellt slutet).

Heartless är på många sätt en bra bok, men jag tycker att det märks att det är Meyers första bok efter en större serie. Läsning gick upp och ner för mig i början, för att i slutet bli riktigt bra. Sen är jag ju alltid förtjust i omtolkning av klassiska sagor/berättelser och Meyer bidrar mycket bra till den genren.

1 kommentar:

  1. Vill veta mer! Vilka grejer gillade du inte? Jag älskade den av hela mitt hjärta, men alltså då kan det ju hända att jag föll pladask för Jest och älskade språket och Underlandet och hela blandningen så själva handlingen var liksom inte huvudgrejen för mig

    SvaraRadera