måndag 7 december 2015

Par i brott

Par i brott av Agatha Christie (eng. Partners in Crime)
Serie: Tommy and Tuppence #2
Sidantal: 293
Utgiven: 2015 (1929)
Språk: Svenska
Betyg: 4/5 stjärnor

Untitled

Hittills så har jag fått möta Agatha Christies detektiver i form av Hercule Poirot och Miss Marple, som både har två egna bokserier. I Par i brott möter jag hennes detektivpar, Tommy och Tuppence Beredford som i flera noveller löser flera olika typer av mysterium.

Par i brott är en novellsamling som har en överhängande handling, vissa av novellerna knyter ihop den handlingen men de flesta går att läsa rätt så självständigt. Det var ett intressant koncept, det här med noveller och en överhängande handling, för det gjorde att jag inte riktigt visste vad som skulle hända samt för att det alltid hände något i varje kapitel!

Det jag fick reda på rätt så fort om karaktärerna Tommy och Tuppence är att de är gifta, jag gissar att de är i 30-års åldern och de är väldigt uttråkade (eller i alla fall Tuppence). När de blir erbjudna att ta över en detektivbyrå under täckmantel tar de sig genast an uppdraget. Både Tuppence och Tommy är väldigt härliga att läsa om, för de överdriver så mycket att jag inte kan låta bli att skratta åt situationerna de är i.

Något jag tyckte var riktigt coolt med boken var att det i varje kapitel/novell så nämndes en fiktiv detektiv som någon annan författare hade skrivit om. Till exempel nämns Sherlock Holmes och Hercule Poirot (japp, Christie skrev in sin egen fiktiva detektiv i en annan fiktiv detektivbok). Om det inte hade nämns i förordet så hade jag kanske inte märkt det på samma sätt, så det var ganska kul att jag läste det och kunde följa berättelsen med det i tankarna.

Christie har än en gång imponerat på mig med sina skildringar om detektiver och brott, denna gång mer än någon annan. Rekommenderas varmt! 



Det bästa med boken: karaktärerna och handlingen.
Vad jag blev besviken på: ...

Varför jag rekommenderar den här boken: för att Christie är en fantastisk författare som verkligen kan skriva bra deckare.

Tack till Bookmark Förlag för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar