torsdag 3 december 2015

Grim

Grim redigerad av Christine Johnson
Sidantal: 474
Utgiven: 2014
Språk: Engelska
Betyg: 3.5/5 stjärnor

Untitled

Här kommer en novellsamling som passar bra nu under vinterhalvåret och som dessutom innehåller flera noveller av flera av mina favoritförfattare.

Kommer som med andra recensioner med novellsamlingar ge ett omdöme på varje novell jag läste.

The Key av Rachel Hawkins
Kort berättelse om en tjej som kan se saker genom att röra vid dem. Kort och intressant. Skulle gärna vilja ha läst den som längre bok.

Figment av Jeri Smith-Ready
Första gången jag läser något av Smith-Ready och jag blev väldigt imponerad. Gissar att den är inspirerad av Katten i stövlar och jag gillade tolkningen med en lyckocharm.

The Twelfth Girl av Malinda Lo
Även här, första gången jag läser något av Lo. Intressant koncept med en andra värld och gillade slutet.

The Raven Princess av Jon Skovro
Väldigt underhållande berättelse som påminner väldigt mycket om en klassisk saga. Ska helt klart kolla upp mer av vad Skovron har skivit!

Thinner Than Water av Saundra Mitchell
Okej... blev lite illamående av den här novellen eftersom den handlar om en kung som vill gifta sig med sin dotter. Men trots att den är obehaglig skriver Mitchell väldigt bra.

Before the Rose Bloomed: A Retellig of the Snow Queen av Ellen Hopkins
En novell skriven på vers. Väldigt fin och rörande.

Beast/Beast av Tessa Gratton
Gillade den här tagningen på Skönheten och odjuret.

The Brothers Piggett av Julie Kagawa
Gillar alltid vad Kagawa skriver och den här novellen är inget undantag.

Untethered av Sonia Gensler
Rörande historia om en familj - inte direkt så skrämmande i jämförelse med de andra novellerna i samlingen.

Better av Shaun David Hutchinson
Den här novellen hade lite dystopivibbar med de sista människorna. Fin berättelse med många känslor.

Light it Up av Kimberly Derting
Något av en modern tolkning på Hans och Greta som kändes lite creepy under läsningen.

Sharper Than a Serpent's Tongue av Chrstine Johnson
Väldigt intressant läsning och rolig tvist.

A Real Boy av Claudia Gray
Väldigt rörande berättelse om en robotkille och en människotjej. Gray kan verkligen det här med att skriva berörande handlingar med många olika teman.

Skin Trade av Myra McEntire
C R E E P Y.

Beauty and the Chad av Sarah Rees Brennan
Bästa novellen i hela samlingen! Älskar Brennans humor och hennes tolkning på Skönheten och odjuret.

The Pink: A Grimm Story av Amanda Hocking
Liknar väldigt mycket något som Bröderna Grimm skulle kunna ha skrivit.

Sell Out av Jackson Pearce
Gillade språket.

Allt som allt gillade jag verkligen den här novellsamlingen. Den har några riktigt bra noveller och även några jag inte fastnade så mycket för. Men det var kul att prova på några nya författare som jag helt klart kommer kolla upp lite och se vad mer de har skrivit.


Det bästa med boken: mängden av noveller och att de var så annorlunda varandra.
Vad jag blev besviken på: att några av novellerna inte föll mig i smaken.

Varför jag rekommenderar den här boken: eftersom den innehåller riktigt bra berättelser!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar